Få gang i medierne - tilpasset dit museum

Share/Save
+ flere moduler
Sted:
Efter aftale

Praktisk kursus, hvor du lærer om journalisternes arbejdsgange og krav til en god historie. Vi går i dybden med de sociale medier, der understøtter det traditionelle pressearbejde, og arbejder med den gode pressemeddelelse.
I løbet af dagen vil du få masser af praktiske råd og værktøjer, og du skal skrive, planlægge og lære at bruge traditionelle og sociale medier til effektivt at fortælle historien om dit museums udstilling og andre aktiviteter.

Du får:

  • Indblik i journalisternes arbejdsgange, så du fremover kan planlægge dit pressearbejde effektivt og professionelt
  • Lavet en mediestrategi
  • En tjekliste til den gode pressemeddelelse
  • Overblik over de sociale medier og mulighederne for at løfte en historie på flere platforme
  • Praktiske råd om at planlægge dit arbejde med nye og gamle medier uden at blive helt rundtosset

Program

10.00 Velkomst og introduktion til dagens program

Sådan arbejder journalister

  • Hvilke medier skal kontaktes?
  • Hvem skal kontaktes i en redaktion?
  • Hvornår og hvordan skal de kontaktes?
  • Hvilket materiale?

Den gode pressemeddelelse

  • Journalistisk opbygning af tekst
  • Vinklede historier
  • Mailprogrammer til at lave en professionel pressemeddelelse
  • Ekstra materiale: Links, billeder etc.

13.00 Frokost

13.45 Netværk: Kend dine journalister og giv dem, hvad de har brug for

Guidet tur i de sociale medier

  • Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn og blog
  • Sådan bruger du sociale medier til at skabe en fortælling
  • Hvordan kommer du i gang med at blogge og hvordan holder du gang i en blog?

Brugerinddragelse: Praktiske råd om at håndtere brugerne på sociale medier

Få de forskellige medier til at spille sammen

  • Strategi for brug for af de forskellige kommunikationskanaler, så du når et samlet mål."

Evaluering og perspektivering

17.00 Tak for denne gang

Underviser: Dorthe Chakravarty, cand. mag i historie og dansk. Freelance historiker og journalist, skriver bøger, artikler og rådgiver om PR og formidling. Tidligere vært på DR/P1s ugentlige historieprogram Alle Tiders Historie og pressechef for pladeselskabet Universal.

Kurset vil blive tilpasset det enkelte museum og omfatter opfølgende evaluering af praksis. Kontakt uddannelsesleder Jacob Buhl Jensen jbj@dkmuseer.dk for nærmere aftale.

 

Målgruppe:
Alle der har behov for at komme igennem i medierne
Underviser:
Dorthe Chakravarty. Freelance historiker og journalist, skriver bøger, artikler og rådgiver om PR og formidling.

Citater