Museum og universitet i stort forsknings- og formidlingsprojekt om FiSK

Sammen med Københavns Universitet og tre andre akvarier har Fiskeri- og Søfartsmuseet fået 17,9 millioner kroner fra Nordea-fonden til formidling og forskning med fokus på fisk, børn og sundhed.

Fiskeri- og Søfartsmuseet deltager i nyt, stort forsknings- og formidlingsprojekt kaldet FiSK (Fisk, børn, Sundhed og Kognition), der netop har modtaget 17,9 millioner kroner fra Nordea-fonden. I projektet arbejder Fiskeri- og Søfartsmuseet sammen med Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet, Kattegatcentret, Nordsøen Oceanarium og Den Blå Planet om at give danske børn og deres forældre oplevelser med fisk og sundhed på en utraditionel og involverende måde og samtidig undersøge, hvordan fisk påvirker børns sundhed og indlæring.

Danskerne og især børnene spiser for lidt fisk. Fødevarestyrelsen anbefaler, at man spiser 350 gram fisk om ugen, men danskerne spiser i gennemsnit kun halvdelen, og især børnene får for lidt fisk. I Kattegatcentret er vi derfor rigtig glade for at deltage i dette spændende tværfaglige samarbejde, hvor vi sætter fisk, børn og sundhed på dagsordenen,” fortæller forskningsleder Lone Thybo Mouritsen fra Kattegatcentret, der er projektleder for formidlingen i projekt FiSK.

Projektet FiSK skal de næste par år formidle fisk og sundhed på en utraditionel måde, der engagerer børn og deres forældre og samtidig skabe mere viden om, hvad det betyder for børns sundhed og indlæringsevne at spise mere fisk.

Leg og interaktive udstillinger om fisk
Konstitueret direktør på Fiskeri- og Søfartsmuseet, Mette Guldberg, ser frem til at give børn og voksne inspirerende oplevelser med fisk.

VI glæder os meget til projektet og til samarbejdet med både forskerne på Universitetet og formidlerne på de andre akvarier. Vi er sikre på, at de mange spændende tiltag vil vække stor interesse blandt vores publikum, og vi ser frem til at udvikle vores formidlingstilbud om fisk som ernæring for børn og voksne,” siger Mette Guldberg.

Ud over de sundhedsfremmende effekter af fisk vil emner som forurening og bæredygtighed også blive berørt i formidlingen. Det bliver gjort gennem interaktive udstillinger på akvarierne, som også danner ramme om temadage og aktiviteter, hvor både børn og voksne får mulighed for at håndtere og smage på fisk på nye og spændende måder. Som en del af FiSK-projektet udvikles desuden et opskriftshæfte med børnevenlige fiskeretter, som skal gøre det nemt for danske familier at få mere fisk på middagsbordet.

Ny viden om fisks effekter på børn
I projekt FiSK skal forskere og formidlere arbejde sammen i et usædvanligt tværfagligt partnerskab, der er forankret på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet med professor Christian Mølgaard som overordnet leder. Lektor Camilla T. Damsgaard, der leder projektets forskningsdel, er begejstret:

Vi ved, at danskerne spiser for lidt fisk i forhold til anbefalingerne, men at mange synes, det er svært at få passet ind i en travl hverdag. Derfor er vi utroligt glade for støtten fra Nordea-fonden. Den giver os mulighed for både at få mere viden om, hvorvidt børns sundhed og indlæring kan forbedres af fisk, og samtidig kan vi give danskerne viden, inspiration og oplevelser, der kan give motivation til at spise fisk,” fortæller Camilla T. Damsgaard.

Direktør i Nordea-fonden Henrik Lehmann Andersen glæder sig til at følge det ambitiøse projekt:
Vi er glade for, at Fiskeri- og Søfartsmuseet tager del det nytænkende samarbejde mellem akvarier og en forskningsinstitution. I fællesskab vil de høste ny viden. Og så vil de med et hav af sjove og lærerige aktiviteter også inspirere tusindvis af børn og voksne til at sætte flere fisk på middagsbordet.” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Projekt FiSK starter i marts 2016 og varer i tre år.

Faktaboks

• Projekt FiSK – forsknings- og formidlingsprojekt om Fisk, børn, Sundhed og Kognition er et landsdækkende, tværfagligt partnerskabsprojekt som løber fra marts 2016 til februar 2019.
  • Projektets formål er at undersøge, hvordan fisk påvirker børns sundhed og kognitive funktion samt give danske børn og deres forældre viden om og oplevelser med fisk og sundhed på en sjov, utraditionel, involverende og nuanceret måde.
  • Projektet er forankret på Institut for Idræt og Ernæring, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet, med viceinstitutleder og professor Christian Mølgaard i spidsen som projektejer.
  • Den videnskabelige del af projekt FiSK ledes af lektor Camilla T. Damsgaard fra Institut for Idræt og Ernæring. Hun skal stå i spidsen for det videnskabelige forsøg, der dykker ned i, hvordan det påvirker 150 danske børns sundhed at spise 300 g fed fisk om ugen.
  • Projektets formidlingsdel ledes af forskningsleder Lone T. Mouritsen fra Kattegatcentret i Grenaa og projektets formidlingspartnere er de fire danske akvarier Kattegatcentret i Grenaa, Nordsøen Oceanarium i Hirtshals, Fiskeri- og Søfartsmuseet i Esbjerg og Den Blå Planet i København, som tilsammen har mere end 1 mio. besøgende årligt.
  • Nordea-fonden har støttet projektet med 17,9 mio. kroner.
27/11/2015