Rapport viser, at DR er dyr for museer

Deloitte har for DR sammenlignet priser på salg af audiovisuelt materiale til brug på museer med Public Service Broadcasters (PSB) i Norge, Finland, Holland og Tyskland. Analysen viser, at de danske museer i dag skal betale væsentligt mere til DR for materiale, end museerne i de andre lande gør til deres PSB. Resultatet er således det samme som ODM sidste år fremførte for de politiske partier i Folketinget. Deloittes undersøgelse konkluderer, at ”der er grundlag for, at der kan ske en væsentlig nedsættelse af visse priser på arkivsalg”.

Rapporten er et resultat af, at ODM i forbindelse med indgåelse af DR public servicekontrakten sidste år kæmpede sammen med såvel opposition og Enhedslisten for at sikre museer nem, bekvem og ikke mindst rimelig betalingsmæssig adgang til DR’s digitale arkiv. Arbejdet bar frugt og medførte en passus i kontrakten om, at DR skulle ændre sin urimeligt dyre praksis på området, og i øvrigt arbejde for at sikre let tilgang til den spændende samtidsdokumentation som arkivet gennem, og som museer i vid udstrækning i øvrigt selv har været medproducent af.

Efterlever DR forligskredsen bag medieaftalen og museernes ønske om ændring i praksis, ja så har museerne udsigt til at kunne erhverve billigere DR-arkivmateriale. ODM frygter dog, at sagen trækkes i langdrag af DR, som har meddelt Kulturministeriet, at den afleverede rapport blot er første del af den samlede analyse. Det må bemærkes, at Kulturministeriet modtog Deloitte’s rapport i marts, hvilket er tre måneder senere end den tidsfrist, som står anført i Medieaftalen. Anden del af rapporten meddeles først afleveret i sensommeren. Der er altså ikke udsigt til prisnedsættelser her og nu, men museerne har fået bekræftet antagelsen om, at DR har høje priser.

Selve prisen på audiovisuelt materiale består af to komponenter: A: en licens- eller rettighedspris, der typisk er opgjort som en pris per klip eller per produktion, og B: en pris for de tekniske ydelser til for eksempel fremfinding, ønsket teknisk behandling og kopiering af klippet eller sekvensen.

28/05/2015