Dato:
21/04/2022 - 09:30 - 17:00
Sted:
Vartov

De besøgende forventer en helstøbt museumsoplevelse og ikke mindst et serviceminded personale. Det er et af de vigtige greb og indsatsområder, der kan være med til at gøre museer mere konkurrencedygtige i et enormt udbud af oplevelser. Forventningerne er store, og ressourcerne få, så hvordan får man dette regnestykke til at gå op?

På dette kursus vil du få konkrete værktøjer til at tage et kig på den oplevelse, I tilbyder jeres besøgende fra start til slut, og hvordan I efter denne kortlægning kan udvælge indsatsområder, der kan skabe en positiv ændring for jeres besøgende. Vi gennemgår et besøg med de besøgendes øjne hos lige netop jer og i helikopterperspektiv for at skabe et overblik over, hvad det egentligt er, de oplever, og hvordan denne rejse kan løftes med enkle greb – også uden et stort budget.

Indhold og temaer
På kurset vil du blive introduceret til servicedesign-metoder, der skal bruges i kortlægningen af jeres besøgendes rejse. Her skal vi først og fremmest beskrive, hvilke segmenter der typisk besøger jer, deres årsag til at komme samt deres behov og forventninger til besøget.

Vi vil blandt andet gennemgå:

  • Hvem er jeres gæster, hvad mener de om besøget, og hvordan indsamler man oplysninger om deres mening og ønsker – uden budget.
  • Hvilken betydning har en serviceminded oplevelse for et museum, og hvilken effekt kan det have for økonomien.
  • Hvordan får man lagt arbejdet med at højne de besøgendes oplevelse ind i museets travle hverdag med et stramt budget.

Udbytte
På kurset vil du få følgende med hjem:

  • Indsigt i de tre største kundesegmenter på jeres museum
  • Kortlægning af jeres besøgendes rejse gennem museet via et Service Blueprint
  • Udvælgelse af indsatsområder der betyder noget for jeres besøgende

Arbejdsform
Kurset varer en dag og vil indeholde foredrag, workshop og sparring. Vi kigger sammen på jeres specifikke udfordringer med dette arbejde og giver plads til at netværke og vidensdele med andre museer.


Målgruppe
Kurset henvender sig til museumsansatte, der arbejder med at styrke publikumsindsatsen, eksempelvis ansvarlige for frontpersonale, teamledere eller museumschefer.

Underviser
Maria Christensen er forfatter til bøgerne Publikumsservice og 1. akt begynder med dig. Maria har arbejdet mere end 20 år i den danske kulturbranche, blandt andet hos Det Kongelige Teater, DRs koncertsale, Den Sorte Diamant og nu Nationalmuseet/Kronborg Slot. Via disse stillinger, har Maria opbygget stor erfaring og indsigt i de besøgendes adfærd og -psykologi, deres behov og forventninger. På samme tid har Maria opbygget erfaring med og forståelse for de udfordringer, det skaber for kulturinstitutionerne, når de gerne vil udvikle deres kundeservice, særligt i en meget travl hverdag og med få ressourcer.

Målgruppe:
Museumsansatte, der arbejder med at styrke publikumsindsatsen, eksempelvis ansvarlige for frontpersonale, teamledere eller museumschefer.
Underviser:
Maria Christensen
Tilmeldingsfrist:
21/03/2022
Pris:

DKK 1.600 inkl. frokost (ODM-medlem)
DKK 2.000 inkl. frokost (ikke-medlemmer)

Der gives 10% rabat ved tilmelding af mindst to ansatte fra samme museum/institution.

Citater