Hvad Rosenborg Slot gjorde
Rosenborg Slot er begyndt at genbruge de foldere, der guider slottets gæster gennem udstillingerne. På slottet har man valgt at opstille gennemsigtige kasser nær udgange og i garderober. Det giver gæster mulighed for at returnere deres foldere med henblik på genbrug dagen efter.
Hver morgen før åbningstid indsamler og sorterer slottets serviceteam gårsdagens tilbageleverede foldere. Ødelagte foldere smides ud, og de let bøjede rettes på plads og recirkuleres sammen med de intakte foldere til dagens nye besøgende.
Efter at have set tiltaget fungere hos Designmuseet og Arbejdermuseet, blev flere ansatte hos Rosenborg Slot overbevist om, at slottets foldere måtte kunne gentænkes bæredygtigt. Første skridt var at overveje, om folderne kunne undværes. Her var der bred enighed om, at folderne fortsat har en vigtig rolle på museet, hvor en stor del af udstillingernes formidling netop sker gennem folderen, ligesom den fungerer som rutevejledning for gæsterne.
Mange gode – men ofte komplicerede – løsninger kom på bordet i samtalen om folderne, og valget faldt på denne simple løsning under tankegangen: ”Det behøver ikke være så svært”.
Fordele
I højsæsonen for Rosenborg er der cirka 2500 besøgende på slottet om dagen, og der uddeles 800-900 foldere. Ud af disse bliver cirka 200 foldere genbrugt og recirkuleret. På en tilfældig og lidt mere rolig oktoberdag er der leveret 103 foldere tilbage, hvoraf tre må smides ud.
Initiativet er et lille skridt i et forsøg på at gøre museets ressourceforbrug mere cirkulært, og med en recirkulering af 20-25% af folderne i højsæsonen, overflødiggør det simple initiativ produktionen af mange foldere. Ved denne artikels udgivelse har det endnu ikke været muligt for Rosenborg Slot at aflæse ændringer i regnskaberne for indkøb som resultater af initiativet, ligesom det ikke vides hvor mange gange en folder kan genbruges.
Erfaringer
Implementeringen af initiativet var nem og uden store barrierer. Ideen kom fra serviceteamets ledelse, som koordinerede planerne med kommunikationsholdet. Derefter har placeringen af kasserne været afklaret med sikringsholdet, og til sidst er de specifikke bokse og gæsternes reaktion på dem blevet undersøgt og afprøvet.
Slottets besøgende har udelukkende reageret positivt. Før kasserne kom til var der endda flere besøgende, som afleverede deres foldere på kontoret efter at have været i udstillingerne, så initiativet flugter med den generelt stigende opmærksomhed på ressourceforbrug. Serviceteamet har fået en ekstra opgave i at tømme kasser og sortere foldere, men det er en forholdsvis lille opgave, som løftes med et smil.
Hvis du vil vide mere kan du kontakte Camilla Monberg Rathsach, som er teamleder for serviceteamet på Rosenborg Slot.