Det internationale formidlingsseminar blev afholdt på Hotel Nyborg Strand (15.-17. marts). På denne side kan du finde link til indhold fra dagen, og et opsummering af emnerne der blev fokuseret på.

Museumskræfter på besøg fra hele verden

En række inspirerende museumskræfter var hentet til Danmark for at give de bedste, de nyeste og de stærkeste indspark til debatten om den danske museumsudvikling. Vi var stolte af at kunne præsentere blandt andre John Falk og Georg Hein, der har publiceret to af de væsentligste bøger inden for museumsformidling.

Dialog, oplæg og billeder fra formidlingsseminaret er lagt på nettet

Formidlingsnet.dk blev også brugt flittigt til dialog under seminaret, og her er optagelserne af oplæggende nu blevet lagt ind, så de kan opleves hjemmefra. I højrebarren på denne side kan du desuden se billeder fra seminaret. 

Listen med oplæg kan du finde nederst på denne side:

http://www.formidlingsnet.dk/video

Link til Formidlingsnetspor:

www.formidlingsnet.dk  - http://www.formidlingsnet.dk/emne/formidlingsseminar

Læringsteorier op til debat

Det internationale formidlingsseminar tog fat på en række af de vigtigste læringsteorier, angreb dem fra nye vinkler og skabte ny mening: For den enkelte og for museet, som organisation og som institution. Overskriften var ”Hvornår giver det mening: Oplevelse og læring som strategiske værktøjer”. Hverdagen er præget af kompleksitet. Kompleksitet håndterer vi ved hjælp af viden. Viden skaber vi ved hjælp af læring. Læringsbegrebet er i disse år på alles læber: Eksempelvis i det private erhvervsliv, på forskningsinstitutioner og i sundhedssektoren. Læring rækker dermed langt udover undervisningsverdenen, og hører hjemme alle steder, hvor man arbejder med produktion og formidling af viden, kommunikation, oplevelse og forandringsprocesser.

Spørgsmålene til formidlingsseminaret lød:

  • Hvordan kommunikerer vi i forhold til omverdenen og inden for egne mure?
  • Hvordan definerer vi læring i dag og kan begrebet fungere som strategisk værktøj?
  • Hvordan kan læring være ledelse og ledelse læring? Kan man overhovedet lære noget af at være en lærende organisation?
  • Og hvordan skelner vi mellem oplevelser og læring? Og hvor går grænsen – hvis der overhovedet er én? 
Publiceret:
04/12/2012