Erfaringer og mavefornemmelser er ikke nok, når du skal lære dit museums brugere at kende. Det er nødvendigt at indsamle data for at få større indsigt i deres adfærd og præferencer. Men hvilke data har du brug for, og hvor og hvordan skal du indsamle dem?
På dette kursus får du en introduktion til en række metoder og værktøjer, der klæder dig på til at komme i gang med at indsamle og bruge data med det samme. Og du får overblik over forskellige typer analyser og data, så du kan beslutte, hvad for dit museum har behov for og størst gavn af at arbejde videre med.
Temaer
På kurset arbejder vi med spørgsmål som: Hvad kendetegner dine brugere? Hvem er de, hvorfor besøger de dit museum, og hvad får de ud af besøget? Hvem fravælger dit museum, og hvorfor gør de det? Hvem konkurrerer du med? Hvad er barriererne for et besøg på dit museum?
Udbytte
På kurset får du:
- En gennemgang af de forskellige typer data og analyser, der kan være relevante på et museum
- En introduktion til analysemetoder, du direkte kan benytte i dit daglige arbejde
- En række konkrete eksempler på, hvordan analyser og brugerdata kan anvendes på alt fra praktisk til strategisk niveau
- Inspiration til at arbejde mere med data og fakta i det daglige
Arbejdsform og forberedelse
Kurset består af en vekslen imellem oplæg og forskellige former for aktiv deltagelse. Forud for kurset vil du blive bedt om at svare på en række spørgsmål, bl.a. om hvad du og dit museum ønsker at opnå med jeres data-arbejde.
Målgruppe
Kurset er for alle, der arbejder med publikumsudvikling på museer, og som gerne vil lære deres brugere og markedet bedre at kende. Det er en fordel, hvis du allerede nu arbejder med data, men det er ikke et krav.
Hvis du allerede har taget kurset eller er vant til at arbejde med data, anbefaler vi kurset Løft dit museum med data. Du kan med fordel tage kurserne i forlængelse af hinanden.
Underviser
Søren M. Bjørnsen er analyseansvarlig på Nationalmuseet. Han er uddannet HD i Afsætning på CBS og har i en årrække arbejdet inden for markedsføring, kommunikation og analyse. Han har siden 2016 stået for området analyse og indsigt i gæster, markeder og tendenser på Nationalmuseet i København.