Du ved allerede hvordan man indsamler og strukturerer data, og det er måske blevet en integreret del af arbejdet på dit museum. Men hvordan får du skærpet jeres brug af data og bragt det op på et højere niveau?
På dette kursus kommer du skridtet videre med dit data-arbejde. Data kan bruges til mange ting, som for eksempel forretningsudvikling, strategi, målrapportering, markedsføring og test. Det kræver dog, at du ved, hvordan du bedst udnytter dine data.
Temaer
Kurset handler først og fremmest om at arbejde bedre med data og integrere data i nogle af de vigtigste indsatsområder på dit museum, for eksempel strategiarbejde, udstillingsudvikling, brugerinddragelse, markedsføring og forretningsudvikling.
Kurset er praksisnært og baseret på en række gennemprøvede metoder og værktøjer, og det tager udgangspunkt i din egen hverdag.
Udbytte
På kurset får du:
- Konkrete værktøjer og metoder til at arbejde strategisk med data
- Konkrete anvisninger til at øge din organisations arbejde med data
- Vejledninger og metoder til at arbejde med data i forretningsudvikling, planlægning af markedsføring, udstillingsudvikling samt evaluering og opfølgning
- Konkrete metoder til test, f.eks. af udstillingsideer inden udstillingen åbner for publikum
Arbejdsform og forberedelse
Kurset består af en vekslen imellem oplæg og forskellige former for aktiv deltagelse.
Forud for kurset afholder underviser et kort telefonmøde med alle deltagere for at afklare forventninger til udbyttet af kurset og museets brug af data.
Målgruppe
Kurset er målrettet ledere og medarbejdere, der arbejder med strategi og udvikling, og allerede har kendskab til indsamling, analyse og anvendelse af data.
Det er en fordel, hvis du har taget kurset Kend museets brugere og ikke-brugere – få indsigt gennem data, men det er ikke et krav. Du kan med fordel tage kurserne i forlængelse af hinanden.
Underviser
Søren M. Bjørnsen er analyseansvarlig på Nationalmuseet. Han er uddannet HD i Afsætning på CBS og har i en årrække arbejdet inden for markedsføring, kommunikation og analyse. Han har siden 2016 stået for området analyse og indsigt i gæster, markeder og tendenser på Nationalmuseet i København.