Hvad er PR – og hvordan kan det anvendes strategisk til at styrke museets brand, tiltrække flere gæster og øge kendskab blandt jeres interessenter?
På dette kursus får du en introduktion til PR som kommunikationsdisciplin samt konkrete værktøjer og tips til, hvordan du får hul igennem til medierne.
Temaer
På kurset får du indblik i, hvad der kendetegner en god pressehistorie, og hvordan du bedst serverer den til journalisterne. Vi gennemgår, hvordan du strukturerer museets PR-indsats, så det er let og overskueligt at gå til – og ikke kræver enorme ressourcer.
Du vil bl.a. få viden om:
- Hvad er PR?
- Sådan spotter du de gode pressehistorier
- Sådan arbejder journalisterne
- Sådan skriver du en god pressemeddelelse
- Sådan serverer du din historie til medierne
- Sådan sætter du det i system: Lav en PR-plan, som I kan arbejde videre med på museet
- Sådan sætter du historierne i spil på museets egne platforme (sociale medier, nyhedsbrev, mv.)
Udbytte
Når dagen er slut, kan du tage følgende med hjem i din kommunikationsfaglige rygsæk:
- Forståelse for pressens arbejdsgang
- Øje for at spotte de gode pressehistorier i netop jeres organisation
- Konkrete værktøjer til at skrive en god pressemeddelelse
- En PR-plan for et specifikt projekt eller for hele museet – som du kan arbejde videre med
- Inspiration til at få PR-tekster ud at leve på egne platforme
Arbejdsform og forberedelse
Der veksles mellem oplæg og individuelt arbejde med mulighed for sparring i plenum undervejs.
Du bedes medbringe en case hjemmefra, som du vil arbejde med som en del af undervisningen. Der udsendes spørgsmål og information et par uger inden kurset, så du har tid til at forberede dig.
Målgruppe
Kurset er for museumsansatte, der ønsker at blive klogere på PR og få konkrete værktøjer til at komme i gang med pressearbejdet.
Kurset henvender sig til dig, der har ingen eller begrænset erfaring med PR – med fokus på mindre og mellemstore museer.
Underviser
Christina Holm Hansen har 10 års erfaring med PR og kommunikation inden for oplevelses- og turismebranchen. Hun har igennem årene arbejdet tæt sammen med Visit-organisationer, kulturinstitutioner og attraktioner i ind- og udland. Med en solid forståelse for pressens arbejdsgang og et skarpt øje for målgrupper, interessenter og formål ved hun, hvordan man får spalteplads og synlighed i dagblade, magasiner, tv og radio. Christina er selvstændig PR- og kommunikationskonsulent og samarbejder bl.a. med Trapholt, Kunsten og Utzon Center.