Museumsformidling på SoMe

Museumsformidling på SoMe

De sociale medier er en uundværlig del af museernes formidling og markedsføring. En digital livline til publikum – også dem, der ikke besøger det fysiske museum. Så hvordan kan vi med enkle greb og få timer højne kvaliteten af indholdet i tekster, billeder og videoer? Og hvordan sikrer vi konsistens i museets kommunikation på de sociale medier?

Dette kursus giver en grundlæggende strategisk og praktisk introduktion til formidling på de sociale medier. Her lærer du, hvordan du bedst kommunikerer til den rette målgruppe, på de rigtige kanaler, så dit budskab får den ønskede effekt. Målet med kurset er at sikre, at deltagerne går derfra med en realiserbar plan for, hvordan de bedst kan bruge de sociale medier i praksis.

Kurset fokuserer primært på Facebook og Instagram. Vi går i dybden med udformning af tekst, billede og video, og kommer herunder ind på typiske faldgruber, muligheder og detaljer, der kan skærpe indholdet, så det går fra almindeligt til likeable og delbart. Kurset giver desuden et overblik over andre kanaler, som TikTok og LinkedIn, og hvilke fordele og ulemper de byder på. Som deltager vil du få et skærpet blik for, hvordan du kan udtrykke dit museums værdier og budskaber på en klar og fængende måde, der appellerer til din målgruppe.

På kurset vil vi bl.a. analysere og diskutere eksempler på kommunikation på sociale medier og inddrage kursisternes egne erfaringer og cases.

Kurset gør dig i stand til at:
  • Skrive tekster, der fanger, inddrager og opfordrer til interaktion
  • Tage fængende fotos
  • At arbejde med kortformsvideo

Arbejdsform og forberedelse

Kurset veksler mellem oplæg, workshops og diskussion.

Målgruppe

Kurset er for museumsansatte, der har det praktiske ansvar for tekst og foto på de sociale medier, eller bruger de sociale medier som en integreret del af deres daglige arbejde.

Underviser:

Brittany er cand.mag i kunsthistorie og en SoMe-nørd. Hun har flere års erfaring med at skabe indhold og har et stort kendskab til danske museer på de sociale medier. Hun arbejder til daglig som kommunikationsansvarlig på Frilandsmuseet nord for København.

Dato:

12. jun. 2023
09:30 - 16:30

Sted:

Vartov

Målgruppe:

Museumsansatte, der har det praktiske ansvar for tekst og foto på de sociale medier

Underviser:

Brittany Overgaard

Brittany Overgaard

Tilmeldingsfrist:

12/05/2023

Priser:

DKK 1.700 (ODM-medlem)
DKK 2.150 (ikke-medlemmer)

Der gives 10% rabat ved tilmelding af mindst to ansatte fra samme museum/institution.