Museumsformidling på SoMe

Museumsformidling på SoMe

De sociale medier er en digital livline til gæster, venner og følgere – også dem, der ikke kommer på det fysiske museum. Så hvordan kan vi med enkle greb højne kvaliteten af indholdet i tekster, billeder og videoer? Og hvordan sikrer vi konsistens i museets kommunikation på de sociale medier?

Kurset sigter mod at give deltagerne et klart blik for, hvordan de sociale medier bruges i praksis, og hvordan et opslag skrues mest effektivt, overbevisende og attraktivt sammen.

Kurset fokuserer primært på Facebook og Instagram. Vi går i dybden med udformning af tekst, billede og video og bliver dermed bevidste om typiske faldgruber, muligheder og detaljer, der kan vende det middelmådige til det sprælsk uimodståelige. Som deltager vil du få et skærpet blik for hvordan du kan udtrykke dit museums væsen, værdier og budskaber på en klar og fængende måde, der appellerer til målgruppen.

På kurset vil vi bl.a. analysere og diskutere eksempler på kommunikation på sociale medier og inddrage kursisternes egne erfaringer og cases.

Forud for kurset tager underviseren et kort telefonmøde med alle deltagerne for at afklare forventninger og behov.

Kurset gør dig i stand til at:

  • Afgøre hvordan et givent budskab kommunikeres socialt
  • Tage bedre – og mere sociale – fotos
  • Skrive bedre og mere inddragende tekster
  • Arbejde selvstændigt videre med video

Arbejdsform og forberedelse

Kurset veksler mellem oplæg og workshops. Du skal beregne ca. 2 timer til forberedelse af din case forud for kurset.

Målgruppe

Kurset er for museumsansatte, der har det praktiske ansvar for tekst og foto på de sociale medier eller bruger de sociale medier som en integreret del af deres daglige arbejde.

Underviser

Jonas Heide Steffen-Nielsen Smith (cand.mag i Medievidenskab og ph.d. fra ITU) er Leder af Digital på SMK – Statens Museum for Kunst på 7. år. Han har tidligere undervist i strategisk digital kommunikation på en række universiteter og arbejdet med digital kommunikation, strategi og udvikling hos blandt andet Dagbladet Information, Det Danske Filminstitut og mediekoncernen Egmont.

Dato:

07. nov. 2022
09:30 - 17:00

Sted:

Vartov

Målgruppe:

Museumsansatte der bruger sociale medier i deres daglige arbejde

Underviser:

Jonas Heide Steffen-Nielsen Smith

Jonas Heide Steffen-Nielsen Smith

Tilmeldingsfrist:

07/10/2022

Priser:

DKK 1.600 (ODM-medlem)
DKK 2.000 (ikke-medlemmer)

Der gives 10% rabat ved tilmelding af mindst to ansatte fra samme museum/institution.