SARA Fokus: Funktioner i SARA

Der findes en del funktioner i SARA, som kan lette og optimere din arbejdsgang. Men det kan ofte være svært at se, hvordan de skal bruges og hvornår. Kurset her tager udgangspunkt i at introducere og give dig et godt kendskab til de forskellige funktioner, så du bliver tryg ved at bruge dem og kan udnytte de muligheder, de giver for at lette dit arbejde i SARA.

Undervisningen afholdes som et online-kursus på tre timer. Kurset indeholder en introduktion til udvalgte funktioner, visning af eksempler fra underviser og efterfølgende øvelser i SARA’s træningsdatabase for deltagerne. Det er muligt for deltagerne at stille spørgsmål undervejs gennem hele kurset.

Udbytte

Efter kurset vil du vide, hvordan man bruger de forskellige funktioner optimalt i SARA, og du vil have bedre styr på, hvordan de forskellige funktioner kan hjælpe dig med at lette din arbejdsgang i systemet.

Temaer

På kurset vil du blive introduceret til følgende funktioner:

• Søg og Erstat
  • Udklipsholderen
  • Skabelon
  • Skift placering

Du vil også blive præsenteret for den nyeste version af brugervejledningen til SARA, som du kan dykke ned i på egen hånd efter kurset.

Forberedelse

Der kræves ingen forberedelse til kurset, men det forventes at du kender SARA i forvejen.

Der er dog mulighed for at få hjælp til problemstillinger eller spørgsmål, hvis du sender dem til underviseren på forhånd.

Målgruppe

Kurset henvender sig til medarbejdere, der er vant til at bruge SARA og ønsker at lære funktionerne endnu bedre at kende. Kurset er især velegnet til de brugere, der ofte arbejder i SARA og med museets samling. Det vil være en fordel, hvis du tidligere har været på et af de grundlæggende kurser om SARA.

Underviser

Katrine Thorsgaard Pedersen er uddannet cand.mag. i historie og arbejder til dagligt på Museum Vestsjælland i afdelingen for Samling og Bevaring. Hun har udarbejdet de to nationale SARA vejledninger, til de kunst- og kulturhistoriske museer. Gennem dette arbejde har hun en bred og unik viden om systemets mange facetter og funktioner.

Dato:

02. maj 2023

Sted:

Målgruppe:

Museumsansatte, der er vant til at bruge SARA og ønsker at lære funktionerne endnu bedre at kende.

Underviser:

Katrine Thorsgaard Pedersen

Tilmeldingsfrist:

18/04/2023

Priser:

DKK 700 (ODM-medlem)
DKK 950 (ikke-medlemmer)

Der gives 10% rabat ved tilmelding af mindst to ansatte fra samme museum/institution.