Hvordan griber man det an i praksis, når museet overvejer at arbejde med tilbud, der sigter på at skabe bedre trivsel for særlige målgrupper? Dette kursus henvender sig til kunst- og kulturhistoriske museer, der har delvis eller ingen erfaring med trivselsfremmende aktiviteter.
På kurset arbejder vi med en praktisk tilgang til etablering af tværfaglige samarbejder med sundhedsaktører, videndeling af kompetencer og målgruppernes udfordringer og behov, samt rammesætning og opmærksomhedspunkter.
Vi kobler teori og praksis og eksemplificerer med cases fra Frederiksbergmuseerne og Statens Museum for Kunst med fokus på henholdsvis ensomme ældre og sårbare unge. Deltagerne arbejder med cases, der kan overføres til egen praksis.
Temaer
I de senere år er der kommet større fokus på kultur og sundhed som tværfagligt indsatsområde. På flere museer rundt om i landet har man gjort sig erfaringer med større eller mindre projekter, og stadig flere har et ønske om at byde ind med indsatser på feltet.
Kursets primære formål er at give deltagerne indsigt i og en praktisk tilgang til at arbejde med trivselsfremmende indsatser på eget museum.
På kurset skal vi bl.a. arbejde med følgende temaer:
- Samarbejdspartnere og rekruttering: rollefordeling, kommunikation og det fælles sprog, rammer og brugerrejse
- Målgruppens udfordringer og behov – og hvor man kan finde den nødvendige faglige viden herom
- Rammesætning for aktiviteter ift. hensigt – fx stressreducering og ensomhedsforebyggelse
- Facilitators kompetencer – opmærksomhedspunkter, traumesensitiv formidling, rammesætning m.v.
Udbytte
De overordnede formål med kurset er, at deltagerne får:
- En introduktion til feltet ’Trivselsfremme på museer’.
- Forståelse for og en praktisk tilgang til hvordan man organiserer trivselsfremmende indsatser (tværfaglige partnerskaber, målgrupper, rammesætning m.v.)
- Inspiration til egne projekter/indsatser.
- Netværk til andre museumsaktører på feltet.
Arbejdsform og forberedelse
Kurset består af en vekselvirkning mellem oplæg og gruppearbejde.
Alle deltagere sender på forhånd en kort beskrivelse af deres motivation for deltagelse samt mulige erfaringer med feltet.
Målgruppe
Formidlere, inspektører, ledere, udviklingsansvarlige og andre, der beskæftiger sig med trivselsfremmende indsatser på museer. Kurset henvender sig både til de helt uerfarne og dem, der allerede har gjort sig nogle erfaringer på feltet.
Undervisere
Cecilie Monrad: Museumsinspektør for kultur og sundhed ved Frederiksbergmuseerne. Cecilie Monrad har siden 2012 været ansvarlig for Frederiksbergmuseernes nationalt og internationalt anerkendte trivselsfremmende og sociale indsatser på både strategisk niveau og i praksis.
Louise Springborg: Publikumsudvikling og procesfacilitator på Statens Museum for Kunst, SMK. På SMK er Louise blandt andet ansvarlig for brugerinddragende og samskabende tiltag, deriblandt samarbejde med SOSU H, guidet fælleslæsning med sårbare unge, samt Unges laboratorier for kunst.
Nana Bernhardt: Undervisnings- og udviklingsansvarlig i Skoletjenesten på SMK. Nana har været involveret i forskellige trivselsfremmende projekter på SMK gennem årene bl.a. et større samarbejde med SOSU uddannelsen.