Dansk Kulturliv leverer fælles politisk forslag til sommerpakke

Der bliver i disse timer forhandlet om, hvordan årets sommerpakke, som i forligspartiernes aftale er tænkt at skulle understøtte genstarten af dansk kultur- og erhvervsliv, skal strikkes sammen. For ODM er det væsentligt, at pakken også i år indeholder elementer, som kan komme museerne til gavn. Sidste års mulighed for rabat på entre var med til at begrænse skaderne i en hård sommersæson 2020 og bidrog til, at de fleste museer kom gennem året med skindet på næsen.

Som indspark til forhandlingerne har ODM sammen med de øvrige aktører i samarbejdsgruppen Dansk Kulturliv udarbejdet et fælles politisk oplæg, som beskriver fire konkrete genopretningstiltag. Ud over sommerpakken – rabat på billetter til kultur – er det en forlængelse af aktivitetspuljen, pulje til understøttelse af freelancekunstnere og en skolestartspakke.

Dansk Kulturliv er et samarbejde mellem ODM, Dansk Teater, Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner (DEOO), Dansk Live, Danmarks Biblioteksforening og Danske Koncert- og Kulturhuse (DKK).

Læs hele forslaget fra Dansk Kulturliv

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

11/05/2021