Flere museer risikerer lukning

I over et år har mere end 30 danske museer og andre oplevelsesinstitutioner, der har optaget rente- og afdragsfrie lån i Arbejdsmarkedets Feriefond, ventet på politisk svar om deres fremtid.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har siden april 2017 flere gange lovet en løsning for de mange kulturinstitutioner, der risikerer lukning, hvis de skal tilbagebetale sine lån til Arbejdsmarkedets Feriefond. Institutionerne havde ikke regnet med, at Arbejdsmarkedets Feriefond ville inddrive lånene, da de blev givet som 25-årige rente- og afdragsfrie lån med mulighed for forlængelse. Men efter at et politisk flertal på Christiansborg i 2014 besluttede at overføre 360 millioner fra Arbejdsmarkedets Feriefond til statskassen, blev fonden nødsaget til at kræve tilbagebetaling.

ODM’s direktør Nils M. Jensen, der sammen med en række af sine medlemmer i mere end 12 måneder har arbejdet hårdt for at finde en løsning, undrer sig over, at sagen trækker i langdrag.

Beskæftigelseministeren tager ikke sagen alvorligt
"Ministeren bliver ved med at sige, at han har forståelse for situationen, men det er altså ikke nok. Vi sidder som på nåle. Det er en forfærdelig situation for de institutioner, der er ramt. Nu er der gået mere end et år, siden institutionerne fik besked om, at pengene skal betales tilbage. Men der er ikke noget, der tyder på, at der snart sker noget. Det virker ikke, som om man tager situationen særligt alvorligt. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan man havde reageret, hvis det var erhvervsvirksomheder, der var kommet i sådan en klemme. Men som kulturinstitutioner har vi åbenbart ikke den samme status. Men det er altså lige så vigtigt for de her institutioner at få deres drift til at hænge sammen, som det er for det øvrige erhvervsliv," siger ODM’s direktør til Berlingske den 11. december.

Middelaldercentret i Nykøbing Falster er en af de institutioner, der med stor sandsynlighed står til lukning.

Kæmpe usikkerhed i hverdagen
"Det giver en kæmpe usikkerhed i hverdagen. Vi skal jo forhandle driftstilskud, søge fonde, EU-tilskud og alt sådan noget, så vi kan sikre os fremover og overbevise folk om, at vi stadig er til stede. Derfor vil vi meget gerne have en afgørelse, " siger centrets direktør Peter Vemming til Berlingske.

Keld Grinder Hansen, som er bestyrelsesformand for en anden af de ramte kulturinstitutioner, Andelsbyen Nyvang, kalder Arbejdsmarkedets Feriefonds krav om tilbagebetaling for "en svinestreg."

"Det er dybt mærkværdigt, at Arbejdsmarkedets Feriefond har ageret, som det har gjort. Det grænser til at være en svinestreg, vil jeg næsten kalde det," siger Keld Grinder-Hansen til TV Øst.

11/12/2017