Vores museum inviterer til virtuel afslutningskonference 11.-12. maj

Museer er kulturelle ressourcer: Hvordan viser vi det?

Vores museum er et nationalt forskningsprogram, der udforsker og udvikler, hvordan museer medvirker til at styrke befolkningens kulturelle medborgerskab.

Med støtte fra bl.a. Velux Fonden og Nordea-fonden har 35 deltagere fra fem danske universiteter og otte museer siden 2016 undersøgt, hvordan danske museer afvejer oplevelses- og oplysningsdimensioner både historisk og aktuelt for at belyse, hvordan museerne har ændret sig og kan ændre sig for at styrke kulturelt medborgerskab for flere museumsbrugere.

På konferencen præsenteres programmets vigtigste resultater, og vi lægger op til diskussion med alle konferencedeltagerne.

Museernes vigtige rolle i samfundet

Vi har også inviteret medlemmerne af vores internationale rådgivningspanel til at give deres syn på museernes vigtige samfundsmæssige rolle. Hør bl.a. professor Chris Whiteheads oplæg om, hvordan europæiske museer kan fremme mere omsorgsfuldt borgerskab; og vær med, når professor Palmyre Pierroux giver sit bud på, hvordan udstillingsdesign kan understøtte kulturelt medborgerskab. Som afrunding vil formand for ODM Flemming Just perspektivere, hvilken betydning Vores museum får på fremtidens museumssektor.

Alt det prakiske

• 11. og 12. maj, begge dage fra kl. 9.00 (se sluttidspunkt i programmet)
  • Se programmet her
  • Tilmelding senest den 7. maj hos Anna Andsager: annan@sdu.dk

Det er gratis at deltage.

Vil du vide mere?

Vores museum har udviklet en række inspirationsfoldere. Få dem lige her.

05/05/2021