Den nye reviderede museumslov blev vedtaget 19. december 2024 i Folketinget og trådte i kraft ved årsskiftet.
ODM’s forperson, Claus K. Jensen, har reflekteret over museumslovens ændringer samt de potentialer og konsekvenser disse ændringer indebærer:
”Det er godt, at processen er afsluttet, loven vedtaget og at vi nu kan lægge usikkerheden om reformens indhold og rammer bag os. Således slutter godt ti års samtale om at få lavet museumslovens økonomiske rammer om – og gerne med både transparens og gennemskuelighed.
Vi har hele tiden indtaget det synspunkt, at museerne i Danmark er en kæmpe succes. Blandt andet derfor er det også både glædeligt og velfortjent, at politikerne kvitterer med en reform, der permanent tilfører flere midler til museumsområdet. 75 mio. kr. årligt er til at mærke, og muliggør, at flertallet af de i dag statsanerkendte museer fremover vil oppebære et større statsligt grundtilskud, og at mindstetilskuddet hæves fra godt 1 til 1,5 mio. kr. Det betyder, alt andet lige, at det bør blive muligt at lave mere museum til flere borgere.
I ODM har vi mange gange gentaget, at en vellykket reform krævede tilførsel af permanente midler. Det er lykkedes – om end det ikke er til meget hjælp for de museer, der mister dele af det statslige tilskud – eller som står til helt at miste statstilskuddet på grund af krav til årligt antal gæster, forskningsproduktion og egenindtægt. Vi må sammen arbejde for at afbøde de værste følger.”
Detaljer og konsekvenser
I reformen er 1/4 af de samlede statslige midler afsat til variable incitamentsbaserede tilskud. Claus K. Jensen kalder dette ”et godt og dynamisk element i reformen, som gør, at museerne selv kan påvirke deres tilskud. Der udestår dog en masse tekniske spørgsmål om udregningsmetodik m.m. Et vist bureaukratisk ’monster’ anes i det fjerne – og så virker det ikke umiddelbart befordrende for incitament-tilskuddet, at kun de øverste 50% af museerne, i hver kategori af kriterier, kan få del i midlerne.”
”Også systemet med politisk begrundede prioritetstilskud, som fordeler godt 10 % af den samlede tilskudsramme, kan vække panderynker. De vil i hvert fald komme, når prioritetstilskuddene om 5 år skal evalueres politisk.
Ønsket om gennemsigtighed i fordelingen af statens tildelte museumsmidler var også en del af regeringens oplæg til reformen, og her er der plads til forbedring. Det gælder især de fem grundtilskudskategorier, som museerne deles ind i, og som fordeler ca. 2/3 af midlerne. Indplaceringen er afgørende for, om et museum får f.eks. 1,5 eller 23 mio. kr. i tilskud om året.
Nogle museer oplever sig forkert indplaceret. Det handler ofte ikke blot om økonomi, men mere om faglig anerkendelse og oplevelsen af retfærdighed. Fælles er det dog, at disse museer ikke ser deres virkelighed afspejlet i den kategori, som de er landet i.
Under alle omstændighed er det godt, at reformen nu er vedtaget, og omfordelingen blev jo væsentligt mindre end frygtet af mange. Nu er det afgørende vigtigt, at den bliver implementeret bedst muligt – og vi vil i ODM i den kommende tid følge processen tæt.”
Læs også: