Den netop udkomne nationale brugerundersøgelse 2024 fra Slots- og Kulturstyrelsen viser, at museerne fastholder en meget høj grad af tilfredshed blandt gæsterne, og igen i år er der ros til museernes frontpersonale. På en skala fra 1 til 10 får ‘medarbejdernes venlighed og imødekommenhed’ vurderingen 9,4 – og den er høj på tværs af aldersgrupper.
Claus K. Jensen, forperson for Danske Museer:
‘Det er flotte tal, som sætter en tyk streg under museernes popularitet. Sidste år havde museerne besøgsrekord, med 17,5 mio. gæster, og undersøgelsen her viser noget om, hvorfor. Vi når ud til rigtig mange borgere i Danmark, og vores gæster er generelt meget tilfredse med museumsoplevelsen. En særlig stor cadeau til de museumsansatte, som igen i år vurderes virkelig højt.
I en urolig tid, hvor demokratiet er under pres, står museerne for at samle os og for troværdig formidling af vores fælles kultur, historie og kunst. Vi er en del af den åndelige oprustning. Netop derfor er det vigtigt at se på alle barrierer for besøg, uden at stirre sig blind på dem. Museerne kan stadig blive bedre til at tiltrække gæster med kortere uddannelse, det ved vi også fra sidste års ikke-brugerundersøgelse. Selvom museerne også på denne parameter er i en positiv udvikling, er det vigtigt at bevare det fokus.’
Tilfredsheden er høj over en bred kam. Alligevel er det tydeligt, at gæster over 50 år er mere tilbøjelige til at anbefale museet til andre, end de 14-49-årige. Og her lyder en opfordring til fremtidige målinger fra Claus K. Jensen:
‘Det ville da være fantastisk , hvis vi kunne bruge det store datasæt til at få nogle bud på, hvordan vi kan øge tilfredsheden for dem mellem 14 og 49 år, så de kan ende med at give den samme skyhøje anbefaling af museerne som deres forældregeneration.’
En museumsoplevelse i top
Samlet set vurderes museumsoplevelsen til 8,8 på en skala fra 1 til 10, og dermed fastholdes det høje niveau fra tidligere undersøgelser.
Brugere med børn vurderer museerne til 8,3.
- Medarbejdernes venlighed og imødekommenhed vurderes til hele 9,4.
- Andelen af internationale besøgende (31 %) er igen på højde med andelen i 2017, der indtil nu har været det højeste siden indsamlingen begyndte i 2009. Størstedelen kommer fra Tyskland, efterfulgt af USA og Storbritannien.
- Museerne tiltrækker mange nye besøgende, 56 % besøger museet første gang – og dermed fastholdes det høje niveau fra 2023.
- Et museumsbesøg er generelt en social oplevelse. 92 % besøger således museet sammen med andre (familie, venner, kolleger).
- Lange de fleste brugere i undersøgelsen, 70 %, ville anbefale museet til andre.
- De yngste målgrupper (14-29 år) er de mest kritiske – 13 % vurderer det ikke særlig sandsynligt at anbefale oplevelsen til andre, mens tallet generelt ligger på 8 %. Det er dog et lille fald fra sidste år, hvor andelen af kritiske unge var 15 %.