AF-sagen: Minister vil ikke garantere løsning inden årets udgang

Sagen vedr. midler fra Arbejdsmarkedets Feriefond (AF) er desværre langt fra en afslutning, hvis man læser beskæftigelsesminister Peter Hummelgaards (S) udtalelse til Jyllands-Posten d. 2.9. 2019. Udtalelsen falder i forbindelse med en omtale af ODM’s møde med ministeren d. 17.9. og på baggrund af ikke færre end fire tidligere udsættelser inden for de sidste tre år(!) Den nye minister meddeler således til JP, at han ”ikke kan sige mere om de mulige løsninger, der er på bordet. Han påpeger desuden, at han ikke kan garantere, at en løsning er fundet, inden året er omme.” En nedslående melding før mødet og for de godt 30 berørte museer og andre kulturaktører.

Både den nuværende og tidligere minister samt beskæftigelsesministeriet har løbende meddelt, at alle arbejder for en god løsning, men at det handler om EU-bureaukrati. I ODM bliver det dog mere og mere klart, at dette ”figenblad” er bekvemt at holde op – og politisk svært at gå imod. For hvem ved, hvad det store ”EU-monster” kan gøre af skade? Af samme grund søgte ODM aktindsigt om EU-relationen – og fik et beskæmmende afslag på indsigt. Mon ikke det i virkeligheden er dansk realpolitik, der handler om lovsjusk – lavet af selvsamme ministerium i 2014 for en S-ledet regering, der med Corydon som finansminister reelt eksproprierede 380 mio. af feriefondens midler til andet formål. Hvilket betød, at man efterfølgende fandt det nødvendigt at lave lov og bekendtgørelse om for at kunne inddrive penge, der tidligere var doneret til gode formål. En ændring der i øvrigt blev gennemført uden hverken høring af aktørerne eller offentlig debat. Lov og bekendtgørelse blev i øvrigt sanktioneret af daværende beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S).

Hvor mange andre i erhvervslivet venter mere end tre år på at få vished om deres reelle vilkår for at eksistere?

Læs artikel i JP her

Tidligere omtale af sagen