Find vejledninger, publikationer, materialer og værktøjer. Send os også gerne materiale, som museumskolleger kan få gavn af: Send e-mail til ODM.
Se også oplæg og fotos fra tidligere afholdte arrangementer.
Oversigt
- Museernes Grønne Akademi
- ODM’s medlemsundersøgelser og øvrige analyser
- Værktøjer og vejledninger til hverdagen
- Rapporter og publikationer
- Lovgivning, juridiske aftaler m.m.
Museernes Grønne Akademi
Vejledninger, værktøjer og rapporter
- Bæredygtighed i et museumsperspektiv (2024): Indsigtsrapport og vejledning i udvælgelse og prioritering af væsentlige bæredygtighedsemner på danske museer.
- ESG-nøgletalsopgørelse (2024): Excel-ark til håndtering af nøgletal for miljømæssige, sociale og forretningsetiske bæredygtighedsemner.
- Vejledning til strategiudvikling og ESG-nøgletalsopgørelse (2024): Trin-for-trin guide til udvikling af museets bæredygtighedsstrategi.
- Strategihus (2024): Ppt-skabelon til strategiudvikling.
- Backcasting-øvelse (2024): Ppt-skabelon til øvelse ifm. strategiudvikling.
Vejledning og værktøjer til museets klimaregnskab
- Vejledning til klimakompasset for museer (2024).
- Dataindsamlingsark til museets CO2-beregning (2024).
- Arbejdsark til museets CO2-beregning (2024).
Kortlægning og evaluering
- Kortlægning af grøn omstilling på museerne i Danmark. Gennemført i februar 2023.
- Midtvejsevaluering af Museernes Grønne Akademi. Gennemført i februar 2024.
ODM’s medlemsundersøgelser
2024
- Undersøgelse blandt ODM’s medlemmer om potentiel skatteproblematik – alle svar (pdf). Gennemført 9.-25. april 2024.
- Undersøgelse blandt ODM’s medlemmer om potentiel skatteproblematik – selvejende museer (pdf). Gennemført 9.-25. april 2024.
2023
- Undersøgelse blandt ODM’s medlemmer om status ved årsskiftet 2023/2024. Fokus på besøgstal og økonomi. Gennemført 5.-19. januar 2024.
- Undersøgelse blandt ODM’s medlemmer om sommerens besøgstal 2023. Gennemført 10.- 21. august 2023
- Brugerundersøgelse. Danske Museers Efteruddannelse. Udarbejdet af Moos-Bjerre A/S. 23. august 2023.
- Tværgående konklusioner fra brugerundersøgelsen. Danske Museers Efteruddannelse. Udarbejdet af Moos-Bjerre A/S. 23. august 2023.
2022
- Undersøgelsen blandt ODM’s medlemmer om status ved årsskiftet 2022/2023. Fokus på besøgstal, energipriser og økonomi. Gennemført 6. -13. januar 2023.
- Undersøgelse blandt ODM’s medlemmer om efterårsferiens besøgstal 2022. Gennemført 25.-28. oktober 2022.
- Undersøgelse blandt ODM’s medlemmer om energiforbrug og eludgifter. Gennemført 19-26. september 2022.
- Undersøgelse blandt ODM’s medlemmer om sommerens besøgstal 2022. Gennemført 9.-18. august 2022.
2021
- Undersøgelse blandt ODM’s medlemmer om status ved årsskiftet (2021/2022): Fokus på besøgstal og omsætning for 2021. Gennemført 5. – 12. januar 2022
- Undersøgelse blandt ODM’s medlemmer om status efter sommerferien (2021). Fokus på sommerens besøgstal og forventning til omsætning. Gennemført 5.-11. august 2021.
- Temperaturmåling af museernes situation før sommerferien (2021). Fokus på besøgstal og oplevelse af coronapassets betydning. Gennemført 22.-24. juni 2021.
- Undersøgelse om betydning af udfasning af coronapas for kulturlivets byrder (2021). Fokus på besøgstal og oplevelse af coronapassets betydning. Gennemført 26.-28. maj 2021.
2020
- Undersøgelse blandt ODM’s medlemmer om status ved årsskiftet (2020/2021). Fokus på besøgstal og omsætning 2020. Gennemført 6.-14. januar 2021.
- Undersøgelse blandt ODM’s medlemmer om status efter sommerferien (2020). Fokus på Sommerpakken og økonomi. Gennemført 6.-13. august 2020.
- Kort voxpop om museernes parathed til at genåbne (2020). Gennemført 15.-16. april 2020. Hvor mange er klar til genåbning?
- Dokumentation af museernes covid-19 relaterede udfordringer (2020). Gennemført 26. – 30. marts 2020. Fokus på de økonomiske konsekvenser af nedlukningen.
Øvrige analyser
- Danskernes holdning til Corona-test ifm. attraktionsbesøg – Analyser. 29. april 2021. Gennemført af Epinion.
- Kulturbarometret – Målinger af borgernes lyst og tryghed til at vende tilbage til professionelle kultur- og sportsoplevelser set i lyset af COVID-19. Kulturbarometret gennemførtes regelmæssigt i 2021. Tiltaget blev iværksat af kulturens genstartsteam og finansieret af Kulturministeriet. Målinger gennemført af Applaus/Rambøll. Udarbejdet af en række brancheorganisationer, herunder ODM.
Værktøjer og vejledninger til dagligdagen
- Argumentationsguiden – for ligestilling og mangfoldighed i kulturlivet (2022). Guiden er udgivet af netværket Kunst & Kultur i Balance. Det er en oversættelse og dansk redigeret version af en norsk guide, udgivet af Banlansekunst (2020), som belyser og diskuterer samme problematikker, som vi arbejder med herhjemme.
- Arkæologisk forskningscharter (2022): Beskriver god skik for adgang til og anvendelse af arkæologiske data og afledte analyser. Udviklet af ODM’s Arkæologiske Udvalg. Charteret er tiltrådt af danske museer, som arbejder med arkæologi og af universitetsinstitutter og afledte naturvidenskabelige forskningsmiljøer. Charteret findes også i engelsk udgave.
- Anbefalede minimumshonorarer for kunstneres udstillinger på museer i Danmark: Aftalen er vejledende. Den er gældende fra 1. sep. 2020 – 1. august 2023 og fornys hvert andet år. Bag aftalen står ODM samt kunstnerorganisationerne BKF, UKK og DBF. Pr. 1. august 2023 gælder nye takster
- APV-portalen for branchen Kultur og idrætsaktiviteter: Hent inspiration, metoder og værktøjer til at gennemføre en god Arbejdspladsvurdering (APV).
- Branchearbejdsmiljøudvalget for service og turisme: Find råd og vejledning om stort set alt vedrørende dit arbejdsmiljø: Arbejdsmiljøledelse, ergonomi og arbejdsstillinger, ulykkesforebyggelse, konflikthåndtering, stress og meget andet.
- FN’s Verdensmål – i ODM’s bearbejdede udgave med 53 delmål. Plakat på dansk. Plakat på engelsk.
- GØR DET SELV-GUIDE til kvalitative brugerundersøgelser i museer (2018): Evalueringsredskab til museer, der er blevet lavet af Alexandra Instituttet i samarbejde med Strandingsmuseet og Tirpitz – med støtte fra Kulturstyrelsen.
- Introduktion til ABS-modellen version 2.0. (Epinion, Januar 2021)
- Inkluderende kulturliv for mennesker med demens og deres pårørende med tilhørende “pixibog” om demensvenlig kultur (2023). Materialerne henvender sig til kulturinstitutioner, som gerne vil blive klogere på, hvordan de kan udvikle eller tilpasse deres tilbud, så de er inkluderende for mennesker med demens og deres pårørende.
- Krænkende adfærd – ODM’s anbefaling til, hvad museer kan gøre Inkl. links til konkrete værktøjer fra Arbejdstilsynet.
- Museumsaftalen Copydan (2022). Rettigheder til brug af levende billeder i formidlingen. Bemærk, at der er to forskellige aftaler: Museumsaftalen for de statsanerkendte museer under SLKS og museumsaftalen for ikke-statsanerkendte museer.
- ODM-vejledningen “Indbrud og tyveri på museet – hvad nu?”
- “Sådan gør du dit museum til en bedre forretning – en håndbog” med tilhørende skabeloner og tjeklister (2022). Bogen er resultat af et projekt, som startede i 2020, hvor fem danske museer fandt sammen med et ønske om at styrke landets museers forretningsudvikling og forretningsøkonomiske bæredygtighed. Projektet er støttet af Realdania og værktøjer udviklet med hjælp fra RasmussenNordic.
Rapporter og publikationer
- Branding & Synliggørelse (2015): Publikationen beskriver brandingprocessen på Faaborg Museum i forbindelse med museets 100-årsjubilæum. Processen og erfaringerne derfra kan eventuelt komme andre museer til gavn.
- Brugerundersøgelser fra Kulturstyrelsen: En årlig kortlægning af, hvem udstillingsstedernes brugere er samt brugernes tilfredshed med museernes kerneydelser. Det giver museerne indsigt i, hvad der fungerer godt og mindre godt for løbende at sikre tilbud og oplevelser, der har værdi for museerne og deres brugere.
- Danske museer i tal 2013-2017: Slots- og Kulturstyrelsens museumsfaglige statistik. Den er baseret på indberetninger fra de statsanerkendte museer.
- En historie om danske museers efteruddannelse (2020) af Susanne Krogh Jensen. Historien om udviklingen af museumsrettet efteruddannelse i Danmark gennem seks årtier. Publikationen bygger på Phd-afhandlingen “From Generalist to Specialist – the Professionalization of the Danish Museum Occupation 1958-2018” fra 2019 af Susanne Krogh Jensen.
- Frivillighed på de statsanerkendte museer (2013): Undersøgelsen har til formål at afdække bredde, dybde og syn på, hvilken værdi frivillige tilfører danske statsanerkendte museer, og hvilke fremtidige forventninger der blandt ODM’s medlemmer er til involvering af frivillige.
- Magasinrapport: Rapport fra 2008 over magasinforholdene på de statsanerkendte danske museer. Magasinrummene på 127 statsanerkendte museer er blevet undersøgt med henblik på at vurdere lokalernes egnethed som magasiner. Se også: Beretning til Statsrevisorerne om statsanerkendte museers sikring af kulturarven.
- Museerne, universiteterne og forskningen: Erfaringer, muligheder og udfordringer (PDF). Pjece fra 2019 fra regionale ”gå hjem-møder” – samarbejde med VELUX FONDEN.
- “Museums Change Lives” (2013): De engelske museer fremtidsvision, fra Museums Association. Læs også publikationen Museums Change Lives.
- Rapport om museumslovens kap. 8 – nyere tid som pdf: Rapport vedr. spørgeskemaundersøgelse om arbejdet med Museumslovens kap. 8 for nyere tids området på statsanerkendte kulturhistoriske museer 2011.
- Tekst i samtale – Om tekstens rolle i museets sociale rum. Tekst i samtale er et 1-årigt undersøgelsesprojekt støttet af Augustinus Fonden. Nærværende rapport formidler dets centrale resultater og indsigter. Bilagene til rapporten finder du her.
- Visjon, ambisjon og virkelighet: Publikationen er en komparativ analyse af nordiske kulturarvsdatabaser. Rapporten er grundig og kritisk, og den peger på, hvorfor og hvordan digitaliseringsprojekter i forskellige lande og institutioner falder mere eller mindre heldigt ud. Rapporten er blevet til som en del af et samarbejde mellem Kulturhistorisk Museum i Oslo og Nationalmuseet i Danmark, og er udgivet af Nordisk Ministerråd i august 2020.
Lovgivning, juridiske aftaler m.m.
- Advokatens klumme om moms på museerne: Råd om moms for museer fra advokat og partner Elsebeth Hjortshøj Rasmussen, Hejm Advokater.
- Børneattest: Læs mere om Politiets børneattester på medarbejdere og frivillige m.v.
- God adgang: For at kunne planlægge et museumsbesøg, en ferie eller en deltagelse i en konference er informationen om adgangsforholdene derfor helt centralt. Mærkeordningen God Adgang informerer om de fysiske adgangsforhold til bygninger og udearealer.
- Museumsloven (retsinformation.dk)
- Skattelovgivning for selvejende museer: Læs Pernille Backhausens slides fra onlinemødet den 16. december 2024 om Skattestyrelsens afgørelse i sagen om Vikingeskibsmuseet. Onlinemødet blev optaget og kan tilgås ved at kontakte ODM via info@dkmuseer.dk.
- Standardlåneaftaler for kunst, kultur og natur: ODM har via samlingsnetværkets etikgruppe taget initiativ til enkle standardlåneaftaler. Aftalerne er lavet i 2008, men kan dog stadig danne ramme for en låneaftale.