Applaus har lavet en undersøgelse af kulturinstitutioners arbejde med publikumsudvikling. 190 kulturinstitutioner inden for fire brancher – teatre, museer, rytmiske spillesteder og klassiske koncertarrangører – har deltaget, herunder 71 museer.
Undersøgelsen viser blandt andet, at 9 ud af 10 kulturinstitutioner arbejder med publikumsudvikling, dog har kun 4 ud af 10 en nedskrevet strategi for området.
Arbejdet med data anses som mest normalt blandt museerne ift. de andre brancher
- I museerne ses arbejdet med data som mest normalt: Kun meget få respondenter fra museumsområdet vurderer arbejdet med data som distraherende fra deres egentlige arbejde (3 %), mens andelen for de andre brancher er markant højere (16 %-22 %).
- Museerne har i højere grad adgang til publikumsundersøgelser som datatype (80%) end andre institutioner vurderer, at de har adgang til.
- Museer er næsten dobbelt så ofte bekendt med antallet af nye publikummer end spillesteder (hhv. 56 % og 29 %).
Undersøgelsen præsenteres af Applaus i samarbejde med Dansk Teater, Dansk Live, DEOO, JazzDanmark,Tempi, ROSA, Art Music Denmark og ODM.
Læs mere og find hele undersøgelsen på applaus.nu
Publiceret:
29/01/2024