Arbejdermuseet vinder international pris

Arbejdermuseet er netop udpeget som vinder af Europarådets museumspris, The Council of Europe Museum Prize. En pris til museer, som med afsæt i europæisk kulturhistorie fremmer forståelsen for menneskerettigheder, demokratisk medborgerskab og engagement.

Europarådets museumspris er blevet uddelt hvert år siden 1977 til et museum, der har bidraget væsentligt til at opretholde menneskerettigheder og demokratisk medborgerskab og udbrede viden og forståelse af nutidige samfundsspørgsmål. Prisen har til formål at fremhæve Europas mangfoldige kulturarv og samspillet mellem lokale og europæiske identiteter.

Prisen er indstiftet af Europarådet og uddeles i samarbejde med European Museum Forum.

De seneste vindere af prisen inkluderer Nano Nagle Place i Cork (2022), Gulag History Museum i Moskva (2021) og National Museum of Secret Surveillance “House of Leaves” i Tirana (2020).

Læs mere om prisen her

Publiceret december 2022. Opdateret med foto fra overrækkelsen i april 2023.

Arbejdermuseets direktør, Søren Bak-Jensen, og vicedirektør, Linda Nørgaard Andersen, modtager Europarådets pris i Strasbourg 25. april 2023
25/04/2023