Coronavirus: Museernes økonomi under pres

Også for kulturarven og museerne i Danmark medfører coronavirus-situationen og de medfølgende restriktioner alvorlige udfordringer.

Det kan forekomme som en lille detalje i en stor og alvorlig sag, men udfordringerne er reelle. Vi er i ODM ikke mindst optaget af de uoverskuelige økonomiske konsekvenser, som lukningen af Danmark kan komme til at betyde for museerne.

Brev til relevante ministerier om attraktionernes fælles problemstillinger
Allerede nu tegner der sig alvorlige økonomiske konsekvenser, ikke mindst for de museer, hvis økonomi foruden andre indtægter i høj grad er betinget af egenindtægter fra såvel gæster, restaurant- og cafedrift samt museumsbutik. Blandt andet derfor har ODM sammen med Netværket af Attraktionsforeninger, som tilsammen har godt 32 mio. gæster årligt, sendt en skrivelse til flere ministerier for at gøre opmærksom på de fælles problemstillinger. Netværket består af Forlystelsesparker i Danmark (FFD), Danske Akvarier og Zoologiske Anlæg (DAZA), Tænketank for Museumsattraktioner, De Videnspædagogiske Aktivitetscentre (VPAC), Top Attraktioner (TA) og ODM.
Find link til brevet nederst i artiklen

Regeringens hjælpepakke 3 kan hjælpe nogle museer
Aktuelt er viden vedrørende økonomiske kompensationsmuligheder at finde i den hjælpepakke 3, som regeringen lancerede søndag den 15. marts. Informationer herfra blev senere kommenteret af kulturminister Joy Mogensen (S) på Facebook, hvor hun blandt andet skrev:

"Aftalen gælder for lønmodtagere i alle de private virksomheder, herunder også foreninger, fonde og selvejende institutioner, der er ekstraordinært hårdt økonomisk ramt som følge af COVID-19 og derfor står over for at skulle varsle afskedigelser.

Arbejdspladserne kan omfattes, hvis de modtager mindre end halvdelen af deres ordinære driftsudgifter i offentligt tilskud.

Den midlertidige kompensationsordning vil gælde fra 9. marts til 9. juni 2020, dvs også bagudrettet."

Hjælp er således kun mulig for de institutioner, der finansierer under halvdelen af de ordinære driftsudgifter ved offentlige tilskud. Vi må på den baggrund konstatere, at det ikke er mange museer, der er omfattet af en sådan ordning.

Læs hele kulturministerens indlæg her (åbner facebook).

Læs om hjælpepakke 3 her på Erhvervsministeriets hjemmeside.

Læs brevet til ministerierne her

Opdateret den 18. marts med brevet til ministerierne

Tidligere nyheder om dette emne

16/03/2020