Coronavirus: ODM opfordrer alle museer til at lukke ned i foreløbigt to uger

Ved onsdag aftens pressemøde, den 11. marts, informerede statsministeren om markante ændringer i anbefalingerne til borgere, erhvervs- og kulturliv for i videst muligt omfang at begrænse og forsinke spredningen af coronavirus.

På kulturområdet er myndighedernes udmelding:

• Alle indendørs offentlige kulturinstitutioner, biblioteker, fritidstilbud og lignende indendørs aktiviteter lukkes hurtigst muligt og senest fra fredag 13. marts 2020 i foreløbigt to uger.
  • Udbydere af public service er undtaget for så vidt angår angår nyhedsformidling og beredskab. Alle private udbydere, selvejende institutioner, frivillige foreninger og trossamfund m.v. opfordres kraftigt til at gøre det samme.

På baggrund heraf opfordrer ODM alle museer til at lukke for publikum og aflyse alle arrangementer i foreløbigt to uger.

Statsministeren opfordrer desuden alle arbejdsgivere til i videst muligt omfang at sende medarbejderne hjem – evt. til at arbejde hjemmefra. Hvordan dette håndteres internt, er op til den enkelte institution, men vi opfordrer til i videst muligt omfang at følge myndighedernes anbefalinger.

ODM aflyser som følge af de nye anbefalinger alle planlagte kurser de kommende to uger. Der kan komme yderligere aflysninger, afhængig af myndighedernes udmeldinger de kommende dage.

Det økonomiske aspekt
Vi er bekendt med, at der er et væsentligt økonomisk aspekt i forbindelse med nedlukning og aflysning af alle aktiviteter på museerne, og lige nu har vi ikke viden om de juridiske aspekter i denne sammenhæng. Vi har forståelse for, at myndighederne er nødt til at reagere hurtigt, uden at have alle aspekter afklaret. Men vi følger sagen tæt og vil, når det bliver muligt, indgå i dialog med relevante myndigheder om eventuelle kompensationsmuligheder.

Hold dig opdateret
Der er i øjeblikket meget hyppige opdateringer fra myndighedernes side – følg med her: www.coronasmitte.dk

Tidligere nyheder

Coronavirus: Kompensation til arrangører ved store aflyste arrangementer