“Dansk Kultur” – eller dansk kultur

Skal kulturens spillere samles i én organisation, med navnet Dansk Kultur? Vil det give kulturen stærkere politisk indflydelse? Skal der være én kraftig stemme eller en kakofoni af stemmer?

Midt i den hektiske genåbningsdebat og i kølvandet på regeringens fremlæggelse af fase to, tre og fire, er der debat i kulturlivet. Teaterchef Jon Stephensen lancerede idéen om en fælles arbejdsgiverorganisation for kulturens spillere: Dansk Kultur. Argumentet er, at corona-krisen har udstillet behovet for, at kulturen skal tale med én samlet stemme. Men er det nu så simpelt? Ville det have gjort en forskel? Måske kan man godt være hørt, selvom man ikke får ret. Man kan også overveje, om det giver mening at forsøge at tale med én stemme med så mange forskelligartede aktører. Og er der overhovedet ressourcer i kulturen til endnu en organisation?

I ODM går vi gerne ind i et tættere samarbejde. Vi mangler dog forretningsmodellen og er ikke sikre på, at der kan skabes økonomi og fælles vilje til at etablere en samlet (arbejdsgiver)organisation, men lad os starte samtalen.

Hør ODM’s formand om emnet her: DR Deadline den 8. maj (04:17 – 20:53) (10. februar 2020: udsendelsen er ikke længere tilgængelig på dr.tv.) og i Kulturen på P1 den 18. maj her (00.01.26-00.12.55)

Opdateret 18. maj med link til Kulturen på P1

11/05/2020