Debat og networking på Folkemødet

Sætter politikerne pris på kultur? Hvordan går det med diversiteten i det kulturelle Danmark? Og skal vi sælge ud af kulturarven, når Riget fattes penge? Det var bare nogle af de spørgsmål, som museerne via ODM var med til at bringe frem på Folkemødet på Bornholm for godt to uger siden.

For tredje år i træk var en mindre ODM-delegation afsted til mødet. I samarbejde med Statens Museum for Kunst lykkedes det i form af debat, happenings og networking at sætte fokus på museernes virke, bl.a. med udblik til debat om uddannelsespolitik, kulturturisme m.m.

”Det blev et godt Folkemøde for ODM. Vi fik sat et klart aftryk, og deltog i flere væsentlige debatter. Kontaktnettet blev udvidet og styrket både i forhold til politikere, embeds- og mediefolk og til andre organisationer,” vurderer ODM’s formand Frank Allan Rasmussen.

Folkemødet havde i løbet af fire dage omkring 100.000 gæster. I år var der dog, pga. folketingsvalget, et stort frafald af folketingskandidater, der måtte passe valgkampe i egne kredse. Alle partiledere lagde dog vejen forbi Bornholm. Til gengæld var der mange kommunal- og regionalpolitikere.

Foto: Mikkel Bogh, SMK, Frank A. Rasmussen, ODM-formand, Anders Breinholt, vært i debatten "Hvad er kulturen værd?" i Rosengade Kunst & Kultur Live på Folkemødet 13. juni.

29/06/2015