Debatindlæg: Vi har leveret. Nu venter vi på ministeren

I et debatindlæg d. 13.7 i Politiken skrev ODM’s formandskab under overskriften ”Museer i opråb: Politikerne må prioritere. Grønthøsteren er fej”, at vi mere end nogensinde har brug for at besinde os på vores kultur-, kunst- og naturarv og se midler anvendt her som langsigtet investering på linje med forsvarsbudgettet og uddannelsesbudgettet.

Når vi er ude af 2019, har museerne bidraget med 60 mio. kr. i form af de årlige 2 procents besparelser, det såkaldte omprioriteringsbidrag. En besparelse, som gør ondt, og som betyder vanskelige forhold for landets statslige og statsanerkendte museer, der i forvejen ikke på nogen måder er velpolstrede institutioner.

Kulturens minister virker, trods mange beviser på at museer i mange samfundsmæssige aspekter og sammenhænge kan betale sig, både i økonomi og i kulturel sammenhængskraft, særdeles målrettet i sin iver efter at stå på mål for fortsatte besparelser. Et tilbagevendende argument har været, at kulturens aktører må bevise, at man er pengene værd – og at omfordeling evt. også kan gå kulturens vej. Ministeren synes dog ikke selv at ville anvise disse veje og har flere gange affejet gode indspark i debatten som enten klynk eller misforståelser. Det helt legitime spørgsmål om, hvornår ministeren selv synes, at de voldsomme besparelser er nok, besvares desværre ikke.

Læs hele debatindlægget på Politiken.dk

15/08/2018