DR og museerne markerer 100-året for Genforeningen

ODM og DR samarbejder om formidling af kulturelle events. Vi lagde ud med fejringen af 75 året for befrielsen, som på kort tid betød samarbejde med 34 (!) museer rundt i hele landet. Nu gælder det 100-året for Genforeningen, som DR fejrer på tv, radio og web hele sommeren.

Lige nu efterspørger DR museernes fortællinger om grænselandet og Genforeningen. Ved at fortælle en masse små håndgribelige historier, fortælles den store historie om grænselandet – og vi giver danskerne inspiration til at komme ud på landets museer eller ud på de historiske steder og opleve historiens vingesus, i grænselandet, men også rundt omkring i  hele Danmak.

DR.dk/historie vil producere en stor webguide, hvor man samler de bedste historier om Genforeningen og om grænselandet i perioden 1840 til 1920; på samme måde, som med succesen ved samarbejdet i forbindelse med Befrielsen.

Deadline for bidrag er: mandag den 15. juni, så DR kan være klar med guiden på dr.dk den 10. juli (hvor Christian X for 100 år siden red over den gamle grænse nord for Christiansfeld).

Kontaktperson i DR er: Emma Frandsen EMFR@dr.dk / 31546647.

DR’s ønsker til input fra museerne

Vi leder efter små, skarpvinklede, gode historier om ting, mennesker eller steder, som knytter sig til grænselandets historie 1840-1920. Selve historien skal bygges således op:

1. En kort overskrift på cirka 50 tegn.
  2. En kort teaser-tekst på maksimalt 130 tegn. 90 tegn er optimalt.
  3. En hovedtekst på maksimalt 100 ord.
  4. Navn på museum hvor man kan få mere at vide og/eller koordinater (benyt http://maps.google.com) til den geografiske placering, hvortil historien knytter sig, så vi evt. kan indsætte et lille kort.
  5. Link til relevant hjemmeside, fx museets.
  6. Til hver historie skal der medsendes et godt og fængende billede/illustration.
  7. Man må indsende alle de forskellige historier, man vil.
  8. DR forbeholder sig retten til at omskrive eller om-vinkle eller omformulere fortællingerne for at få dem til at matche vores brugere bedst muligt.
  9. Historierne vil blive præsenteret nogenlunde ligesom vi gjorde i forbindelse med 75-året for befrielsen for nylig
02/06/2020