DR vil sænke prisen på arkivmateriale

DR er nu åben for at sænke priser på digitaliseret arkivmateriale, som museer ønsker at benytte i formidlingen. Meldingen kommer efter et længere forløb, hvor ODM undervejs har spillet en aktiv rolle. ODM har bl.a. over for Folketingets Kulturudvalg og i forbindelse med medieforliget gjort opmærksom på, at DR’s del af den nære kulturarv var både dyr og svær tilgængelig for museer.

Møde mellem parterne

ODM’s formand Frank A. Rasmussen var tidligere på måneden inviteret til et møde om DR’s kommercielle aktiviteter, som kulturminister Bertel Haarder havde taget initiativ til. Her fremlagde DR en rapport, der dokumenterer, at DR er væsentlig dyrere i sammenligning med public service stationer i andre lande. ODM afventer nu nærmere information fra DR om, hvornår og hvordan praksis ændres.

Se DR's pressemeddelelse 23.nov. 2015

26/11/2015