Ellen Imellem: ODM bakker op om klage til Pressenævnet

I kølvandet på ugers kritik af DR-programmet Ellen Imellem er der nu indgivet klage til Pressenævnet. En af de tre klagere er museumsdirektør Peter C. Kjærgaard fra Statens Naturhistoriske Museum. ODM bakker op om klagen.

“Vejen frem er altså ikke skjulte dagsordener og falske forudsætninger”

Museer er ikke uvante med at formidle forskellige tilgange og livsopfattelser, og det gøres i ODM’s optik bedst i konstruktiv og åben dialog.

Claus K. Jensen, forperson for ODM, siger:

“Det er en urimelig og uholdbar behandling, DR har givet forskerne. Selvfølgelig kan og skal viden og forskning diskuteres, men vejen frem er altså ikke skjulte dagsordener og falske forudsætninger. Samfund og borgere kan have tillid til museer som troværdige formidlere af viden, netop på grund af deres forskere og forskning. Og det skal vi værne om.”

Ellen Imellem

Udsendelse på drtv.dk. Præmissen er ifølge DR, at en person, som repræsenterer “kontroversielle, anderledes og underrepræsenterede holdninger kommer til orde over for mennesker, der har en anden verdensopfattelse. Uden filter får forskellige gæster lov til at stille præcis de spørgsmål, de har lyst til, når de dikterer Ellen, en poleret DR-journalist, gennem en øresnegl.”

Peter C. Kjærgaard, evolutionshistoriker og direktør for Statens Naturhistoriske Museum blev – uden at vide det – stillet spørgsmål af forfatter Leif Asmark Jensen, som er fortaler for intelligent design og modstander af evolutionsteorien.

Sagen for Pressenævnet

Den officielle klage til Pressenævnet er indgivet den 4. juni 2022 af Dansk Magisterforening. Klagere er: Professor, ph.d. Anja C. Andersen, direktør Morten Elsøe og professor og museumsdirektør Peter C. Kjærgaard.

Læs klagen til Pressenævnet her

08/06/2022