Stor europæisk museumspris går til dansk museum

Dette års prestigefyldte EMYA (European Museum of the Year Award) for bæredygtighed gik til Holmegaard Værk, som er en del af Museum Sydøstdanmark.

Museet vinder prisen for et “exceptionelt engagement i forhold til at reflektere og adressere emner inden for bæredygtighed, miljø og sundhed i såvel samling, dokumentation, udstillinger og folkeligt engagement som i dets egne sociale, finansielle og fysiske ressourcer.” (juryens udtalelse).

60 nominerede museer

Prisen uddeles af den europæiske museumsorganisation European Museum Forum, og det er tredje gang i prisens 45-årige historie, at en EMYA går til et dansk museum. I alt 60 museer var i år nomineret til en pris.

Museumsdirektør Keld Møller Hansen modtager EMYA’s pris i Tartu, Estland. Foto: PR

Læs mere om EMYA 2022 her

11/05/2022