Fem kommuner skal booste kulturarven

Næstved, Aabenraa, Greve, Brønderslev og Vesthimmerlands kommuner får nu økonomisk og faglig støtte til at benytte kulturarv som springbræt for at tiltrække og fastholde borgere og turister samt skabe lokal stolthed. Kulturstyrelsen og Realdania har udvalgt de fem til at være tredje hold af kommuner, som skal udvikle og også løbende formidle deres arbejde med de konkrete projekter i et inspirationskatalog via det kommunale netværk i Bygningskultur 2015.

I en pressemeddelelse fra Kulturstyrelsen glæder administrerende direktør i Realdania Jesper Nygård sig over, at kommunerne aktiverer kulturarven som ressource. Og kulturminister Bertel Haarder siger, ”Kommunerne har et stort ansvar for de historiske huse. Det er derfor dejligt at se, at de kommer med ideer til, hvordan de kan benytte den byggede kulturarv til at skabe nye muligheder”.

28/10/2015