Feriefonds lån til museer overtræder måske EU-regler

Det var muligvis i strid med EU-reglerne, da Arbejdsmarkedets Feriefond i mere end 20 år gav danske museer rente- og afdragsfrie lån på sammenlagt 900 mio. kroner. Nu skal der findes en tilbagebetalingsordning, der både tilgodeser både museerne og fondens egentlige formål, lover beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, ifølge Berlingske.

ODM’s direktør Nils M. Jensen, der sammen med flere af de berørte museer har arbejdet i over et år på at finde en løsning, er glad for, at der endelig kommer en klar melding om, hvordan museerne skal forholde sig.

Arbejdsmarkedets Feriefond bedriver dårlig forvaltning
”Den gode nyhed er også, at man nu tilsyneladende tager os alvorligt i ministeriet. Men jeg må da indrømme, at jeg finder det forunderligt, at man sætter en proces i gang i Arbejdsmarkedets Feriefond om tilbagebetaling uden at være bekendt med, at der var en problemstilling i forhold til EU. Det er da dårlig forvaltning,” siger han til Berlingske.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har siden april 2017 flere gange lovet en løsning for de mange kulturinstitutioner, der risikerer lukning, hvis de skal tilbagebetale sine lån til Arbejdsmarkedets Feriefond. Institutionerne havde ikke regnet med, at Arbejdsmarkedets Feriefond ville inddrive lånene, da de blev givet som 25-årige rente- og afdragsfrie lån med mulighed for forlængelse. Men efter at et politisk flertal på Christiansborg i 2014 besluttede at overføre 360 millioner fra Arbejdsmarkedets Feriefond til statskassen, blev fonden nødsaget til at kræve tilbagebetaling.

EU-Kommissionen skal inddrages
Senest har Kammeradvokaten før jul 2017 afleveret en redegørelse, som ifølge Beskæftigelsesministeriet vurderer, at en løsning skal tage hensyn til EUs regler for statsstøtte, og at der derfor er behov for at inddrage EU-Kommissionen.

”Jeg har stor forståelse for, at de involverede institutioner og museer ønsker at få afklaret deres økonomiske situation. Derfor er jeg glad for, at vi nu – om end senere end forventet – er klar til at drøfte mulighederne med Kommissionen, så vi kan finde en løsning. Indtil vi har fundet den, sætter vi lånene på pause. Det vil sige, at ingen institutioner skal begynde at betale lån tilbage, mens vi forhandler med Kommissionen,” siger beskæftigelsesministeren til Berlingske.

Foreløbig er tilbagebetalingen udskudt til 1. juli 2018.

09/01/2018