Forsigtig optimisme: Museer åbner igen 21. april

Så kom den længe efterspurgte genåbningsplan. I ODM ser vi rammeaftalen som en god guideline for de kommende måneders genåbning af Danmark, og vi konstaterer, at det er et næsten enigt Folketing der står bag strategien. Vi bemærker, at kulturlivet desværre stadig ikke har den politiske bevågenhed, der ville stille os på linje med f.eks. de liberale erhverv – hvilket nogle politikere ellers har giver udtryk for var betimeligt, ikke mindst pga. betydningen for trivsel. Men vi glæder os over, at planen er differentieret, og at museerne åbner sammen med biblioteker og kunsthaller den 21. april.

I genåbningsplanen fremgår ikke noget om restriktioner, og det kan blive en alvorlig udfordring for genåbning af museerne, hvis det nuværende plads- og afstandskrav opretholdes.

Nils M. Jensen, direktør i ODM, siger:
”Vi er først og fremmest forsigtigt optimistiske, og vi har ikke hænderne i vejret endnu. Vi bemærker, at kulturlivet ikke står forrest i genåbningsplanen, selv om nogle politikere har givet udtryk for, at en genåbning af netop kulturlivet er vigtig. Der går en måned, før museer, kunsthaller og biblioteker kan åbne, og andre dele af kultursektoren må vente længere. Samtidig er det helt afgørende, hvilke restriktioner museerne skal åbne med. Hvis det for alvor skal give mening for størsteparten af vores museer, så skal vi lande på det areal- og pladskrav, vi havde før nedlukningen. Vi har også fokus på, at museerne fortsat skal have adgang til kompensation, så længe der er restriktioner.”

Ny "sommerpakke"

ODM noterer sig, at der i planen tales om fortsat økonomisk kompensation i den kommende periode, og at der er tænkt på en ny ”sommerpakke” – eller vel rettere en genstartspakke – der sidste år var en succes for de fleste af landets museer. Vi kender ikke udmøntningen af "sommerpakken" endnu, og det bliver naturligvis afgørende. Men det er glædeligt, at der tænkes i de baner.

Når startskuddet gives, er museerne klar. De har ikke ligget på den lade side under den lange nedlukning, og mange står klar med nye udstillinger og flere steder med mindre ombygninger, som sikrer et endnu bedre flow for publikum.

Nils M. Jensen, direktør i ODM, siger:
”Der er nu i månedsvis arbejdet bag de lukkede døre for at gøre klar til gode og sikre museumsoplevelser, og nu glæder museerne sig virkelig til igen at byde gæsterne indenfor. Jeg kan godt garantere, at museerne gør alt for at sikre både glade og trygge museumsgæster, når de igen kan åbne dørene”.

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

23/03/2021