Gå på museum hjemmefra! Museer og dr.dk fejrer befrielsen

Foto udlånt af Frihedsmuseet

Mange museer havde forberedt udstillinger i forbindelse med jubilæet for Danmarks befrielse, men museernes døre er lukkede. Til gengæld har de et skatkammer af digitalt indhold om besættelsestiden og befrielsen, og mange har bidraget til et nyt tema på DR, så flere kan gå på museum hjemmefra.

ODM sendte for nylig, på foranledning af DR, en opfordring ud til museerne om at byde ind med indhold til DR’s tema om befrielsen for 75 år siden. Responsen var både omfattende og hurtig, for museerne brænder for at komme ud med væsentlige og fantastiske fortællinger, og foreløbig har ikke færre end 34 museer budt ind med materiale. Historierne under befrielsestemaet har vidt forskellig karakter og kommer fra alle egne af Danmark. Se det hele samlet på dr.dk/historie

Kulturarven bredes ud
Samarbejdet gør det muligt at nå bredere ud med museernes digitale indhold i en tid, hvor museer og deres gæster savner hinanden på grund af lukningen af de fysiske lokaliteter. Samarbejdet behøver dog ikke at begrænse sig til coronaens særlige tid, men er et godt eksempel på, hvordan DR og museer sammen kan løfte kulturarven ud til flere danskere.

Som Flemming Just, formand for ODM, siger:
”Dette initiativ viser med al tydelighed, hvad der også på sigt kan komme ud af et tæt samarbejde mellem DR og museerne. DR har en fantastisk platform og en stor rækkevidde. Museerne har en omfattende viden og materiale fra hver en krog af landet – både inden for kunst, natur og kultur. Ideen om et formaliseret samarbejde opstod på kulturministerens Røddingmøde i august 2019, hvor vi besluttede at afsøge mulighederne. Med et første fokus på besættelsen og befrielsen får vi ikke et bedre afsæt”.

Perspektiver i et tættere bånd mellem DR og museer
Også Henrik Bo Nielsen, DR’s direktør for Kultur, Børn og Unge, ser et tættere bånd til museerne som en oplagt mulighed:

”DR ønsker at knytte et stærkere bånd til landets kulturinstitutioner, så vi kan være med til at udbrede de mange sjældne og fascinerende fortællinger, som vores kulturarv gemmer på. Situationen lige nu betyder, at museerne brænder inde med værdifuldt indhold, og det skal befolkningen ikke snydes for.  Gennem en kæmpe velvilje og en god dialog med flere af landets museer, er det på rekordtid blevet muligt at skabe en fælles indgang til et digitalt museumslandskab, som DR’s mange historieinteresserede brugere, kan gå på opdagelse i”.

01/05/2020