Genåbning af Danmark: Skuffende, at museer igen er sat i venteposition

De danske museer er klar til at åbne, og et lækket SSI-notat bekræfter, at det kan gøres sikkert og med lav risiko. Alligevel må museerne se sig forbigået.

Her til aften kunne regeringen fremlægge genåbningens fase 2, som har været ventet med spænding, ikke mindst i kultursektoren. En analyse fra Finansministeriet viste for nyligt, at særligt to brancher lider økonomisk under coronakrisen – den ene er kulturen. Og det gælder i høj grad museerne, som tripper for igen at kunne byde gæster velkomne – ovenikøbet med lav risiko, som et lækket notat fra SSI i lørdags viste.

”Man kan jo blive helt bange for, om vi er blevet glemt i al hastværket”

Alligevel er museerne blevet forbigået og må nu endnu engang se sig sat i venteposition, og det ærgrer ODM’s direktør, Nils M. Jensen:

”Vi ved nu, at museerne ikke kan åbne i denne omgang. Det betyder mindst endnu en måned med blødende økonomi for museerne – og endnu en periode, hvor danskerne må nøjes med at kigge på plakater i Ikea eller krukker i havecentret, fremfor at blive imponeret af dinoskeletter, opleve kunstværker eller stikke hovedet ind i et middelalderhus. Jeg er ærlig talt forbløffet.
Det er klart, at der er mange hensyn at tage, når så store dele af landet har været lukket ned, og det sundhedsmæssige kommer naturligvis i første rækkefølge. Men netop derfor undrer det mig også, at museerne, som kan åbne sikkert og sundhedsmæssigt forsvarligt, forbigås. I gårsdagens ekspertrapport fra SSI glimrede museerne ved deres fravær. Med det in mente, kan man jo blive helt bange for, om vi er blevet glemt i al hastværket. Jeg bemærker i øvrigt også, at flere af kulturordførerne deler vores undren. Nu håber jeg bare, at der i det mindste snart kommer en dato, så museerne har noget at forholde sig til og planlægge efter.”

Sammen med andre kulturaktører har ODM været i dialog med Kulturministeriet om at udarbejde retningslinjer for en sikker genåbning af kulturlivet. Retningslinjerne i den dialog virker umiddelbart håndterbare for museerne – og mange museer er allerede i gang med at forberede sig efter lignende forskrifter. Men nu må de altså vente en rum tid endnu, før de kan slå dørene op.

Links til omtalte rapporter

Analyse fra Finansministeriet