Grønlandsk besøg

Primo marts afholdt ODM’s grønlandske søsterorganisation NUKAKA årets museumsledermøde og generalforsamling i Danmark. En del af mødet foregik i ODM’s lokaler og i forbindelse med ODM’s formidlingsseminar i Aarhus.

Til Sermitsiaq.AG udtaler ODM’s direktør Nils M. Jensen: ”Det har været en fornøjelse at have haft besøg af vores grønlandske museumskollegaer. Samarbejde og netværk er væsentlig – også for udvikling af museer. I Organisationen Danske Museer ser vi frem til yderligere og forpligtigende samarbejde med vores grønlandske kollegaer”.

Christine Løventoft, Sisimiut Museum, og formand for NUKAKA, følger op: ”Museerne i Grønland kan utvivlsomt lære meget af museer i andre lande, men det er også vigtigt, at vi får sat gang i en proces, hvor vi spørger os selv, om de grønlandske museers værdi skal være den samme som i andre vestlige lande? Museer i Grønland er en relativ ny institution, og det Vesteuropæiske museumsbegreb er meget genstandsorienteret. I Grønland har man levet som nomader, og indsamling af ting har ikke været en del af den traditionelle kultur. Vi har brug for en aktiv grønlandsk museumsorganisation, der både kan kigge udad og indad og synliggøre det gode arbejde, som foregår på de grønlandske museer”.

Læs mere på Sermitsiaq.AG
23/03/2017