Kerneopgaver rammes af nedskæringer

Der er ingen steder at skære i museernes budgetter, mener økonomiprofessor Christian Hjorth-Andersen, Københavns Universitet. Han vurderer, at konsekvenserne af regeringens nedskæringer på de forskellige kulturområder går hårdest ud over museerne, og udtrykker derfor størst bekymring for dem. Det sagde professoren i kulturøkonomi i DR's P1 eftermiddag den 14. oktober.

Dialog søges

ODM’s formand Frank A. Rasmussen mener, at det kommer til at ramme kerneopgaverne, og gør det svært at leve op til museumsloven. Desuden kan det koste stillinger og betyde opbremsning i udviklingen af museerne. Nationalmuseet har netop taget konsekvensen, og oplyser i en pressemeddelelse, at det stopper store særudstillinger fra 2016, og lukker Orlogsmuseet som selvstændig enhed.
   ODM har i et brev til kulturminister Bertel Haarder bedt om et møde for at få en dialog om konsekvenserne for museerne af den såkaldte ”omfordelingsreform”.

03/11/2015