Klimaaktivisme på museer giver øget sikkerhedsfokus

I de seneste måneder har der været flere tilfælde af klimaaktivisme på europæiske museer, hvor aktivister bruger kendte kunstværker til at skabe opmærksomhed om sagen – ved fx at lime sig fast til billedrammen på kendte værker af store kunstnere som da Vinci, Botticelli, Turner og Rubens. I dagens Berlingske (24. 10. 2022) melder blandt andet Glyptoteket, Louisiana og SMK om en øget opmærksomhed på sikkerhed på baggrund af risikoen for aktivisme.

ODM’s direktør, Nils M. Jensen, er lige kommet hjem fra den europæiske museumsorganisation NEMOs årsmøde i Portugal, og siger i den forbindelse til Berlingske:

“Aktivisternes aktioner var ikke et punkt på programmet, men det er noget, som museumsfolk i hele Europa er meget optaget af. Der er ingen tvivl om, at opmærksomheden på sikkerheden er skærpet”.

Kulturarven skal ikke spærres inde

Museerne er, som man ser det på danske museer, meget varsomme med at udtale sig om aktionerne, fordi man nødig vil påkalde sig opmærksomhed og risikere aktioner.

“Emnet var ikke et punkt på den officielle dagsorden, men det blev uformelt diskuteret på mødet i Portugal. Holdningen er, at man skærper opmærksomheden på sikkerheden, men man vil ikke give køb på, at kulturarven skal være tilgængelig for alle. Det gælder i hele Europa. Løsningen er ikke at spærre den inde og holde publikum på afstand. Samlingerne er et demokratisk anliggende og skal vises frem, og det princip vil man ikke slække på”.

24/10/2022