Kulturminister til museumscheferne: Jeg har brug for jeres hjælp

For femte år i træk var de danske museumschefer samlet til ODM’s chefnetværksmøde. Mette Bock skød topmødet, som fandt sted i Middelfart 24. og 25. januar i gang med en videohilsen.

”Goddag, alle sammen. Jeg er jo jeres alle sammen nye kulturminister, og jeg glæder mig rigtig meget til samarbejdet med jer. I det ministerielle hierarki, der ligger kirke og kultur, som jeg er minister for, og roder rundt nede i bunden. Men jeg plejer at sige, at det, der er i bunden, det er jo fundamentet for det hele. Og man kan jo faktisk sige, at museerne er fundamentet for fundamentet. Det I beskæftiger jer med på museerne, det er jo både det brede og det, som samler os. Det, som får os til at spejle vores egen identitet. Men det er jo også det, der udfordrer os og provokerer os og får os til at reflektere over, hvad det for en fremtid, vi er på vej ind i. Det er virkelig vigtigt. Jeg er meget optaget af indholdet. Jeg er faktisk mere optaget af indholdet, end jeg er af institutionerne.

14-årig museumsgæst skaber håb for fremtiden

I sidste uge holdt jeg foredrag nede i Tøndermarsken, og efter foredraget var der en 14-årig dreng, som kom hen til mig og sagde, at han sidste sommer tre gange for sine egne penge var taget på Moesgaard Museum, fordi han synes, at det var så vanvittigt interessant det, der foregik oppe på det nye museum. Det gav mig håb for fremtiden, fordi I jo udvikler også, hvad er det museerne indeholder. Hvad er det for en faglighed? Hvad er det for en pædagogik og didaktik, man anvender i forhold til at række ud til alle danskerne. Der skal rækkes ud til alle danskerne.

Forvent ikke flere penge

”Jeg bliver nødt til at sige til jer, at I skal ikke regne med, at der kommer flere penge til museerne de kommende år. Men vi kan jo godt overveje, hvordan det er, vi anvender de ressourcer, som der faktisk er. Og der behøver tingene jo ikke at være støbt i beton. Der er det jer og jeres faglige netværk, der kan være med til at udvikle idéer og tænke nye tanker, som gør, at vi kan få endnu flere 14-årige til at besøge vores museer, både i forhold til at se bagud og til at pege frem. Jeg håber, at I får nogle gode diskussioner på jeres netværksmøder her.

Bidrag til historiske markeringer er kollosal

”Og der er jo altid en historisk krog, man kan hægte sig op på. Alene i år, der har vi den store Luther-markering. Vi har markingen af salget af de Vestindiske Øer. Vi har markeringen af 150 året for de gode forbindelser mellem Japan og Danmark. I 2020 skal vi markere genforeningen, som jo bliver rigtig stort også. Og i sådan nogle historiske sammenhænge, der spiller museerne en kolossal stor rolle. Men samtidig er det jo rigtig vigtigt, at vi ikke kun kigger bagud, men også ser på, hvad er det, vi kan bruge det til fremadrettet. Hvordan kan vi få danskerne til at overveje og se på deres samtid men også deres fremtid med fortiden som baggrund. Jeg håber, at I får gode diskussioner. Jeg håber, at I kan komme med gode idéer til mig. Jeg vil gerne skabe så gode rammevilkår for jer som overhovedet muligt. Og der har jeg virkelig brug for jeres hjælp. Hav en god dag.”

24/01/2017