Kulturministeren vil spare på museerne

Museerne er et blandt flere kulturområder, som kulturminister Bertel Haarder, V, vil foretage store besparelser på, skriver Politiken i avisen 4. september. Under overskriften ”Museer og teatre skal på skrump”, skriver Politiken, at ministeren vil spare 600 mio. kroner på kulturområdet over de næste fire år, og Bertel Haarder citeres for at sige, at ”det kan gå ud over kulturinstitutionernes kerneprodukter”.

Udmeldingen bekymrer Organisationen Danske Museer, ODM, som snarest vil tage kontakt til kulturministeren. Det er netop lykkedes museerne i de senere år at tiltrække flere og flere besøgende. Sidste år havde museerne ifølge Danmarks Statistik 14,4 millioner besøgende, og 78 % af besøgene er på statsstøttede museer. Ifølge Kulturstyrelsens seneste rapport om brugerne, giver de besøgende museerne 8,49 i karakter for oplevelsen på en skala fra 1 til 10. Dette skulle gerne kunne opretholdes.

04/09/2015