Kulturmødet Mors 2019

ODM var også i år sammen med museerne i Region Midt- og Nordjylland på Kulturmødet Mors. Det skete under overskriften ”Vi elsker museer!” I et privat hjem, Antjes hus, blev politikere, kulturpersonligheder og museumsfolk inviteret indenfor sammen med små grupper af borgere for at dele deres bedste museumsoplevelser.

Blandt gæsterne var bl.a. flere kulturordførere og den nye kulturminister, Joy Mogensen. Efter mødet om spisebordet i Antjes hus var der samtale i husets carport foran en stor forsamling. Her bedyrede ministeren sin kærlighed til museer og stor indsigt i museernes vilkår, ikke mindst med baggrund som tidligere borgmester, herunder formand for to museer i Roskilde. Mere nedslående var, at ministeren ikke lovede at afskaffe det skadelige omprioriteringsbidrag, men henholdende svarede, at det var noget, finansministeren arbejdede med. Det lover ikke godt! Også ændring af museernes tilskudsstruktur blev berørt. Her var der mere klarhed: Ministeren vil først prioritere aktuelle problemstillinger på medieområdet. Ministeren antydede, at en evt. omfordeling af de statslige midler til landets statsanerkende museer er en hård nød at knække – og med mange interessenter i det politiske spil – hvorfor opgaven måske ikke aktuelt vil blive prioriteret.

Fra ODM’s side blev det slået fast, at der i det mindste bør ske en politisk afklaring. Ingen kan være tjent med usikkerhed, nu på 3. år, i forhold til statens engagement. Ønsket er dog ikke bare omfordeling, men at statens midler til museerne i hele landet skal ses som en investering – og at nedskæringer i kulturens midler er en decideret dårlig forretning.

Kulturminister Joy Mogensen (S)

Formand for ODM Flemming Just, kulturminister Joy Mogensen (S) og direktør for ODM Nils M. Jensen

Formand for Kulturudvalget Bertel Haarder (V), formand for ODM Flemming Just og bestyrelsesmedlem i ODM Lise Ræder Knudsen

Kulturordfører Mai Villadsen (EL), bestyrelsesmedlemmer i ODM Anja Olsen og Iben Bækkelund Jagd

Kulturordfører Charlotte Broman Mølbæk (SF), formand for ODM Flemming Just og næstformand i ODM Bo Skaarup

Formand for Dansk Magisterforening Camilla Gregersen, formand for ODM Flemming Just og bestyrelsesmedlem i ODM Jesper Stub Johnsen

Adrian Hughes og direktør for Kvindemuseet Julie Rokkjær Birch

Adrian Hughes og museumsinspektør og seniorrådgiver ved SMK Merete Sanderhoff

Adrian Hughes og direktør for ARoS Erlend Høyersten

Adrian Hughes og museumsinspektør ved Nationalmuseet Jeanette Varberg

Debat om, hvorvidt museerne er folkelige nok med kulturredaktør Mette Davidsen-Nielsen, moderator Clement Kjersgaard, formand for Statens Kunstfond Michael Bojesen, formand for KL’s Kultur-, Erhverv- og Planudvalg Leon Sebbelin og formand for ODM Flemming Just.

29/08/2019