Kulturmødet på Mors 2018

D. 23.-25.8 deltog museerne i Region Midt, Region Nord og ODM i Kulturmødet på Mors, hvor der var arrangeret HUSEUM-rundvisninger og ”carportsamtaler” med en række politikere og andre ved et hus på Gasværksvej i Nykøbing. Endvidere var museumsforhold temaet på en større session på Kulturmødets hovedscene, hvor ordstyrer Clement Kjersgaard havde kulturministeren og en række museumsdirektører til en generel debat om museernes vilkår, herunder statens rolle, støttetildeling, geografiske udfordringer og flere andre emner.

I det private hjem på Gasværksvej, omdøbt til HUSEUM, fik kulturmødedeltagere – i grupper på seks – lejlighed til at gå på opdagelse i huset, udvælge en genstand og efterfølgende ved spisebordet diskutere genstande, oprindelse og bevaring af kulturarv. Carporten var omdannet til en lille scene. Her udspandt der sig uformelle samtaler mellem en række politiske gæster og ODM’s bestyrelsesmedlemmer. En god og uformel måde at diskutere museernes rolle og vilkår – og debattere de politiske udfordringer.

Gasværksvej 27 er Antjes hjem – og i tre dage også et museum

Pop-op-museum vil diskutere, hvad dansk kulturarv er

Kulturens frontfigurer invaderer Antjes dagligstue

Til diskussion: Skal vi bevare alt for eftertiden?

Markante kulturpersonligheder sætter fokus på fremtiden for danske museer

04/09/2018