Kulturmødet på Mors: Samtaler om kulturarv

En række jyske museer og ODM sætter sammen kulturarv på dagsordenen i to døgn 25.-27. august på Kulturmødet Mors, som har vokset sig stort på fire år. ODM deltager med formand Frank Allan Rasmussen og næstformand Bo Skaarup. Adskillige museumsfolk skaber på forskellig måde opmærksomhed om museerne på Kulturmødet i år.

Kulturarvingerne og Kulturarvsquizzen

Torsdag 25. august kl. 15.15 på Brøndum-scenen arrangerer ODM og Kulturarv Nord og Midtjyske Museers Udviklingsråd ”Kulturarvingerne”. En samtale mellem politikere og kulturaktører om kulturarv. Er den relevant for nutid og fremtid og hvem har ansvaret og muligheder for at bevare, forske i og formidle den? Det er bare nogle af de spørgsmål som vi blandt andre vil høre bud på fra en tidligere kulturminister, en kulturrådmand og en kulturordfører.

ODM og de to regionale museumsorganisationer arrangerer også “Kulturarvsquizzen” fredag 26. august kl. 17.30 på Brøndum-scenen vil quizmaster Adrian Hughes guide to hold med en politiker og en museumschef på hvert hold samt publikum gennem en række spørgsmål om kulturarv.

Kulturskaberne

En lang række jyske museer bygger under Kulturmødet en udstilling op ud fra genstande, som publikum og deltagere medbringer. På den måde vil alle der kommer til Kulturmødet kunne give deres bidrag til, hvad der repræsenterer dansk kultur, og publikum får indsigt i indsamling og registrering og formidling af kulturarv. Museerne kalder den fælles udstilling i samarbejde med publikum og deltagere for ”KulturSkaberne”.’

Foto: Kulturmødet Lars Dahl

18/08/2016