Kunden skal mødes og flyttes

Kunderne, gæsterne eller besøgende. Der var delte meninger om, hvad de skal kaldes, men de var omdrejningspunktet for årets Formidlingsseminar i sidste uge i Aarhus. Igen i år deltog over 200 museumsfolk i to dages networking og udveksling mellem fagkollegaer.

Seminaret stillede det overordnede spørgsmål: ”Har kunden altid ret?”, hvilket der var mange forskellige meninger om. Og som Niels Bjerre Tange fra VIA University College svarede i sit oplæg: ”Ja, for kunden skal mødes og nej for kunden skal flyttes”. Og kunderne, gæsterne, eller hvad man nu foretrækker at kalde dem, er forskellige og har forskellige forventninger, så museerne skal favne bredt. ”Museet er i dag et sted for forvirring”, sagde Lars Geer Hammershøj, lektor på DPU, Aarhus Universitet, som talte om, hvordan dannelsesbegrebet er i opløsning, og at der ikke længere eksisterer én måde at dannes på.

Fordybelse og/eller oplevelse

Pelle Gulborg Hansen, adfærdsforsker ved Roskilde Universitet, advarede mod at lade oplevelsen overskygge fordybelsen på museerne. Billedkunstner Jesper Rasmussen delte samme bekymring, og mente endog at formidlingen i nogle tilfælde overdøver genstanden eller værket og at formidlingen derfor kan blive på bekostning af indholdet. Blandt de deltagende private aktører fandt administrerende direktør Marianne Bedsted fra Salling Stormagasinerne det helt afgørende at satse meget mere på oplevelser og events for at skabe loyalitet, og direktør Søren Kragelund fra Fårup Sommerland fortalte om, hvordan servicen skal være i top for at tiltrække nye og holde på eksisterende kunder.

15/03/2016