Museerne har 16 mio. besøg

Både helt små og meget store museer bidrager til, at det samlede besøgstal på museerne er steget med 11 procent på et år. I 2015 havde museer og museumslignende institutioner i alt 16,2 millioner besøgende, oplyser Danmarks Statistik.

Organisationen Danske Museer, ODM, glæder sig over, at det lykkes museerne på forskellig måde at tiltrække flere besøgende i alle aldre.

”Det er godt at få bekræftet den positive udvikling, som mange museer også oplever. Der kan være mange forskellige årsager til stigningen. Nogle har måske udvidet åbningstiden, mens andre har haft en særudstilling, der blev et trækplaster. Men helt grundlæggende ser det ud til, at borgerne kan lide oplevelser på museerne og deres mange måder at fortælle om historie på,” siger Frank A. Rasmussen, formand for Organisationen Danske Museer.

Der findes flest kulturhistoriske museer, og derfor er det naturligt, at netop de har 45 procent af de besøgende, mens kunstmuseerne har 29 procent.

Besøgstal bør ikke stå alene

Besøgstal bør dog ikke stå alene. Bag tallene gemmer sig mennesker, demografiske strukturer og afledt økonomi, som vi bør kende for virkelig at forstå museernes mange gæster. Derfor foreslår ODM, at Danmark opruster på analyse af kulturens tal, så vi får endnu mere viden om museer og andre kulturorganisationer og deres brugere. Det kunne være et Kulturens Analyseinstitut efter svensk model, som uafhængigt f.eks. arbejder med kulturen i oplevelsesøkonomien, kulturinvesteringer generelt og de mange øvrige afledte forhold som kultur og museer giver til samfundet.

Danmarks Statistik

ODM's pressemeddelelse 19. april. 2016