Museerne har fået ny forperson

Museernes brancheorganisation, Organisationen Danske Museer (ODM), har fået ny forperson: Claus Kjeld Jensen, som er direktør for Vardemuseerne og i forvejen mangeårigt medlem af ODM’s bestyrelse.

Claus Kjeld Jensen, direktør Vardemuseerne, er ny forperson i ODM

Valget sker efter, at den hidtidige forperson, Flemming Just, på ODM’s generalforsamling i april efter fem år på posten valgte at træde tilbage og hellige sig sit virke som direktør for Sydvestjyske Museer.

Claus Kjeld Jensen er ph.d. i forhistorisk arkæologi fra Aarhus Universitet og har de sidste 15 år været direktør for Vardemuseerne, der blandt andet står bag Tirpitz og det nye museum FLUGT – Refugee Museum of Denmark, der åbner til sommer. Foruden den nye formandspost i ODM er han også formand for Konserveringscentret i Vejle og NAPA – Nordens Institut i Grønland. Claus er 55 år og gift med Mette Bjerrum Jensen, direktør for Ringkøbing-Skjern Museum.

I ODM har han i mange år været tilknyttet som suppleant i ODM’s bestyrelse, men træder nu altså ind som forperson.

Som ny næstforperson blev valgt Søren Bak-Jensen, direktør for Arbejdermuseet i København, mens Berit Anne Larsen, formidlingschef ved SMK, blev genvalgt til den anden post som næstforperson.

Den nye bestyrelse konstituerede sig den 2. maj.

Se den nye bestyrelse her

03/05/2022