Museernes døre er åbne, men gæsterne bliver væk

Solen skinner, men der er ikke meget at juble over for landets museer. Uanset hvor i landet, museet befinder sig, er meldingen enslydende: Vi mangler gæster. Det viser en ny undersøgelse blandt ODM’s medlemmer.
(Link til undersøgelsen nederst).

Hvert andet museum beretter om besøgstal, der er nede på 15-40 % af normalen, mens en fjerdedel lige kan snige sig op omkring 50 %. Flyvende går det altså langt fra.

Testkravet er en hindring for gæster

Mange museer oplever, at især kravet om negativ test holder gæster væk, og 2 ud af 3 museer melder i høj eller nogen grad om færre besøg af børnefamilier og andre større grupper. Samtidig melder 9 ud af 10 museer, at spontane gæster i høj eller nogen grad udebliver. Og så oplever hvert andet museum fortsat, at gæster i høj eller nogen grad vender om i døren, fordi de har glemt eller ikke vil vise coronapas. At især test er en hindring for mange museumsgæster bakkes op af en nylig undersøgelse fra Epinion. Det er derfor afgørende, at museerne er med i udfasningen af coronapasset, så snart det sker i andre sektorer. Museerne lider.

Afgørende sommersæson

Nils M. Jensen, direktør for ODM, siger:
”Det er hårdt derude lige nu, og mange museer ser med bekymring mod sommersæsonen. Sidste år så vi, hvordan de mange danske turister i sommerlandet gav en del museer en forrygende sommer, godt hjulpet på vej af halv entre og nedsatte transportpriser. Sommerpakken bliver endnu mere afgørende i år – og helst skal den strække sig ind i efteråret. Samtidig er det afgørende, at der er kompensation til rådighed, så længe vi oplever så markante restriktioner på museumsbesøg. I den forbindelse kan det godt undre, at nødpuljen ikke er forlænget. Og at de målrettede hjælpeordninger er markant forringede. Vi må håbe, at de ikke bliver nødvendige.”

Læs hele undersøgelsen her

Tidligere nyheder om emnet:
Andre nyheder og udmeldinger fra ODM om museer og corona

31/05/2021