Museumsformidlerprisen 2022 går til: Medicinsk Museion

Museumsformidlerprisen uddeles af foreningen Museumsformidlere i Danmark (MiD). Prisen gives til et særligt inspirerende og vellykket museumsformidlingsprojekt, og vinderen er i år:

Udstillingen og formidlingsprojektet ”Verden er i dig” – Medicinsk Museion

Gennem videnskab, samtidskunst og historiske genstande undersøgte ”Verden er i dig”, hvordan vores kroppe er forbundet med verden i og omkring os. Projektet blev udfoldet på forskellige platforme; podcasts, filmprogram, omvisninger, publikumsundersøgelser og en udstilling på Kunsthal Charlottenborg.

Vellykket forskningsformidling om et komplekst og vedkommende emne

Karen Bech Jessen, forperson for Museumsformidlere i Danmark – MiD og jurymedlem, fortæller om motiveringen for, at netop dette projekt løber med æren:

”Medicinsk Museion har med deres udstilling og formidlingsprojekt ”Verden er i dig” formået på forbilledlig vis, at formidle noget så vanskeligt som ny biomedicinsk forskning. Ved at inddrage kultur, kunst, historie, biologi, filosofi og flere andre discipliner, har de åbnet døren for publikum til nye forståelser af deres krop og dennes forbundethed med verden. De har formået at formidle en kompleks viden, forståelse og forskning på en meget alsidig, kreativ og seriøs måde, hvor det også viser, at samarbejde kan styrke formidling.”

Lektor Adam Bencard fra Medicinsk Museion, der sammen med Jacob Lillemose, Kristin Hussey og Malthe Kouassi Bjerregaard har kurateret udstillingen, modtog prisen på ODM’s Formidlingskonference. Han siger:

”Verden er i dig” var et stort eksperiment i Medicinsk Museions arbejde med at formidle ny biomedicinsk forskning i krydsfelterne mellem videnskab, kunst, kultur og historie. Projektet tog afsæt i helt ny biomedicinsk forskning, der arbejder på at forstå vores kroppe, vores sundhed og vores verden. Men samtalerne om forskningens indsigter flyder over i kunst, historie, kultur, filosofi, politik og mere. Vi mener at den slags tværfaglige og brede diskussioner om forskning og samfund er ekstremt vigtige, og vi er derfor særligt glade for at vinde Formidlingsprisen.”

Øvrige nominerede til Formidlerprisen 2022 var:

• SMK – Statens Museum for Kunst med platformen ”Medier for alle”. Platformen udvikles og drives af Peter Leth, som er formand for foreningen OpenDenmark
  • Danmarks Jernbanemuseum med formidlingsprojektet til børn: “Koblingerne

Fakta om Museumsformidlerprisen

Museumsformidlerprisen er indstiftet for at bringe de bedste formidlingsprojekter frem i lyset. Prisen uddeles en gang om året på Organisationen Danske Museers (ODM) formidlingskonference.

Prisen er en formidlingsfaglig anerkendelse, der skal motivere og inspirere landets museumsformidlere.

MiD (Museumsformidlere i Danmark) er en landsdækkende forening, hvis formål er at styrke, udvikle og synliggøre arbejdet med museumsformidling – herunder udstillinger og undervisning ved danske museer og lignende kulturinstitutioner.

Fakta om “Verden er i dig”

Udstillingen blev til takket være støtte fra: Novo Nordisk Fondens tematiske program i uddannelse og formidling, Velux Fonden, Bikubenfonden, Beckett Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Direktør Espen og Hustru Tanja Neergaard Dinesens Fond. Kunsthal Charlottenborgs udstillingsprogram er støttet af Augustinus Fonden, Det Obelske Familiefond og Statens Kunstfond.

“Verden er i dig” blev kurateret af Medicinsk Museion (en del af Institut for Folkesundhedsvidenskab og CBMR) på Københavns Universitet. Udstillingen er produceret i samarbejde med Kunsthal Charlottenborg.

20/03/2023