Netværk af attraktioner i appel til politikere: akut behov for hjælp

"Coronavirus presser landets attraktioner. Attraktionerne lider og har akut behov for hjælp, så hvis vi vil undgå massefyringer og uoprettelig skade på branchen, skal der handles nu."

Sådan lyder det i en fælles pressemeddelelse fra Netværket af Attraktionsforeninger, som blandt andet tæller ODM, og som netop er sendt ud.

Det kan forekomme af mindre betydning midt i den krise, Danmark er i, men presset på branchen er voldsomt og alvorligt.

Netværket af Attraktionsforeninger bakker loyalt op om regeringens og myndighedernes opfordringer til at begrænse smittespredningen af coronavirus, og alle medlemmer følger de udstedte henstillinger og krav. Det betyder, at attraktionerne er lukkede, og at de fra den ene dag til den anden har mistet hele, eller store dele, af indtægtsgrundlaget: Entréindtægter og indtægter fra arrangementer, butik, café og restaurant, guidede ture m.v. – samtidig med, at lønomkostninger og nødvendige driftsomkostninger fortsat skal dækkes. Det er en ganske uoverskuelig situation.

Derfor har Netværket af Attraktionsforeninger, som tilsammen har godt 32 mio. gæster årligt, sendt et brev til flere ministerier for at gøre opmærksom på branchens problemer og appellere om hjælp.

Netværket af Attraktionsforeninger består af Forlystelsesparker i Danmark (FFD), Danske Akvarier og Zoologiske Anlæg (DAZA), Tænketank for Museumsattraktioner, De Videnspædagogiske Aktivitetscentre (VPAC), Top Attraktioner (TA) og Organisationen Danske Museer (ODM).

Læs brevet til ministerierne her

Læs hele pressemeddelelsen her

Tidligere nyheder om dette emne

18/03/2020